actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2007, 17:50
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Juf bindt kleuter vast aan stoel

Volgens de ouders van de driejarige Gabriel Ramnares is hun zoon door zijn leerkracht op basisschool Fruithof in Berchem “mishandeld”. Tijdens een voorleesmoment werd de peuter met een sjaal vastgebonden aan een stoel.
Maar volgens Luc Tesseur, bedrijfsdirecteur van Lerende Stad, is er absoluut geen sprake van mishandeling: “Het was eerder een symbolische straf die de onberispelijke staat van dienst van de betrokken juf niet in vraag stelt.”

De ouders: “Onze zoon is nu bang van juf”

Woensdagmiddag kwam Gabriel, de driejarige zoon van Ronny Ramnares en Jasmina Kubic, na schooltijd snikkend naar zijn moeder gelopen. “Ik vroeg wat er gebeurd was”, zegt Jasmina. “Maar hij kon geen woord uitbrengen. Daarop liep ik naar zijn juf Sandra om te vragen of zij wist wat er aan de hand was. Ze zei me doodleuk: ‘Jouw kind wou niet naar me luisteren en kon niet blijven stilzitten. Daarom heb ik hem met een sjaal aan zijn stoel vastgebonden’."

De ouders van Gabriel vinden dit een schande. “We zijn naar de directie gestapt om dit incident te melden”, zegt Ronny. “Die riep de juf erbij en zij gaf toe dat ze onze zoon had vastgebonden. Ze vond het raar dat wij zo geschokt reageerden. Een andere kleuterjuf heeft het voorval zien gebeuren. Zij verklaarde later dat onze zoon niet gekneveld werd, maar ‘gewoon vastgebonden’. Ze heeft met andere woorden toegekeken hoe Gabriel mishandeld werd.”

De directeur vond het volgens de ouders voldoende dat de kleuterjuf haar excuses aanbood. “Maar daar nemen wij geen vrede mee. Onze zoon ligt ‘s nachts wakker en gaat niet meer graag naar school, puur omdat hij zo bang is van juf Sandra.”

De ouders stapten naar de lokale politie. Die raadde hen aan om aangifte van het voorval te doen. “Maar op de resultaten daarvan willen we niet wachten. We kiezen nog deze week een advocaat om tegen de school en de juf juridische stappen te ondernemen.”

De school: “Symbolische straf, en ze werkte”

Luc Tesseur van Lerende Stad, de overkoepelende organisatie waarbinnen basisschool Fruithof is ondergebracht, ontkent dat er sprake is van kindermishandeling.

“Na de klacht van de ouders hebben wij de zaak grondig onderzocht. Daaruit blijkt dat Gabriel moeilijk went aan de elementaire regels die gelden binnen een klas. Voor een kind van drie is dat niet abnormaal, maar het geeft soms wel moeilijkheden binnen de klasgroep. Over deze spanningen heeft Gabriels moeder de laatste maanden al een aantal keer gesproken met juf Sandra, maar er is zeker geen spanningsveld tussen beide vrouwen.”

Tijdens het voorleesmoment woensdagochtend vertoonde Gabriel volgens de directeur onrustig gedrag. “De kinderen zaten op zitbanken in een kring rond de juffrouw. Gabriel was al eens verplaatst, omdat hij klasgenootjes lastig viel. Maar dat veranderde zijn gedrag niet. Daarom besloot de juf om hem op een aparte stoel te zetten, en rond zijn middel en de stoel een sjaal te binden. Een symbolische straf. De juf legde hem en zijn klasgenootjes ook duidelijk uit waarom hij die straf verdiende. En ze werkte, want Gabriel heeft voor de rest van de ochtend goed meegewerkt.”

Volgens Luc Tesseur was er geen sprake van een traumatische ervaring, zodat er geen reden is om de leerkracht of de school te vervolgen. “Wij stellen de bekwaamheid van juf Sandra niet in vraag. Ze heeft een onberispelijke staat van dienst en krijgt heel veel positieve reacties van kinderen én ouders.”

En wat vindt de kinderpsychiater?

“Voor drukke kinderen die niet reageren op verbale sturing, kan even vastbinden een oplossing zijn”, zegt kinderpsychiater Lieve Swinnen uit Neerpelt. “Zo kunnen ze tot rust komen, waardoor ze zich beter kunnen fixeren op een bepaalde opdracht. Het feit dat de betrokken juffrouw het kind vastbond met een sjaal en niet met een koord, toont trouwens aan dat ze goede bedoelingen had.”

Toch kan men deze techniek volgens de kinderpsychiater niet zomaar gebruiken. “Zoiets moet eerst met de ouders van een kind grondig besproken worden. Anders kan men zo’n methode wel eens verkeerd interpreteren.”

BRON: (GVA)
HTML Code:
http://www.gva.be/Antwerpen/2600/artikel.asp?art={BB14B428-F522-47E3-8B55-FA85D5226C35}
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2007, 20:02
Laurianne Laurianne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Schilde
Posts: 93
Een symbolische straf die werkte

Als een leerkracht met veel kleuters in een klas zit kan ik het wel begrijpen dat ze even over haar toeren geraakt. Zeker indien een kleuter meermaals niet luistert.
Ik keur de manier van straffen niet goed maar ik vind het wel goed dat ze uitgelegd heeft aan de andere kindjes waarom deze jongen gestraft werd. Ze had de jongen beter in de hoek gezet. Ik denk dat het niet meer als normaal is dat er een reactie komt van de ouders. Maar de klacht van kindermishandeling lijkt me wel overdreven. De ouders blazen naar mijn mening dit voorval op.
Als je de foto bekijkt in de krant zien de ouders er meer getraumatiseerd uit dan het kind zelf.
Misschien is het wel de schuld van de ouders dat het kind slecht luistert...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.