actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2018, 13:52
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Renaud Hardy krijgt laatste woord op proces: “Ik wil ook mijn slachtoffers bedanken”

“Wat ik verwacht over mijn bestraffing? Dat wordt een ramp. Een ramp.” Dat zei seriemoordenaar Renaud Hardy donderdag in zijn laatste woord, voor hij werd weggeleid en de jury in beraad ging over de strafmaat. “Ik zit met vragen over waarom ik dat heb gedaan, en daar ga ik niet uit geraken door in de bak te zitten. Ik zit met een enorm schuldgevoel, maar ja, ik moet terug naar de gevangenis, voor jaren.” Het openbaar ministerie heeft een levenslange celstraf gevraagd voor de 55-jarige Mechelaar

Procureur-generaal Alexandra Van Kelst heeft op de laatste dag van het proces tegen Renaud Hardy een levenslange celstraf gevorderd voor de 55-jarige Mechelaar. Daarbovenop vroeg het openbaar ministerie terbeschikkingstelling aan de strafuitvoeringsrechtbank voor 15 jaar.

Van Kelst gaf aan dat ze de gewoonte heeft in haar pleidooi over de strafmaat eventuele verzachtende omstandigheden op te lijsten. “Maar dat ga ik nu niet doen”, klonk het. “Niets weegt op tegen de ernst en veelheid van feiten. Twee vrouwen hebben urenlang foltering moeten ondergaan, zijn verkracht, geslagen, geklopt, mishandeld en vernederd. Twee vrouwen waren compleet kansloos tegen het razende overwicht van Hardy. Ze moeten een afschuwelijke dood gestorven zijn. Twee andere vrouwen zijn als bij wonder aan vernietigende agressie van deze man ontsnapt. Vier families zijn kapotgemaakt.”

In haar pleidooi verwees Van Kelst ook naar Hardy’s laatste woord van woensdag. “Zijn enige antwoord aan u, jury, en de families was een minutenlange klaagzang over zichzelf, hoe slecht het is in de gevangenis, hoe zijn leven om zeep is. Spijt en berouw heeft hij niet, behalve misschien over zichzelf. Als hij zegt dat hij in zijn leven maar één fout gemaakt heeft, en dat is dan zijn seksslavin Doris C., dan weten we genoeg.”

Gevaarlijk

Renaud Hardy is volgens Van Kelst een van de meest gevaarlijke personen in onze maatschappij. Daarom vroeg ze, bovenop een levenslange celstraf, een terbeschikkingstelling van 15 jaar. Dat betekent dat de drie leden van de strafuitvoeringsrechtbank, die zal beslissen over een eventuele voorwaardelijke invrijheidsstelling na 12,5 jaar, unaniem zal moeten beslissen over een vrijlating van Hardy. Omdat Hardy al 2,5 jaar in voorarrest zat, kan hij na 12,5 jaar de voorwaardelijke vrijheidsstelling vragen.

De verdediging had de ontoerekeningsvatbaarheid van Hardy gepleit, maar de jury had daar woensdag geen oren naar.

Hardy’s advocaat Frédéric Thiebaut vroeg de jury dan weer om toch rekening te houden met drie elementen: zijn blanco strafblad, zijn persoonlijkheid en zijn ziekte.

Laatste woorden

Daarna kreeg Hardy zelf het woord. Hij begon een, opnieuw, warrige uitleg met iedereen te bedanken voor de vreselijke dingen die ze moesten aanhoren door zijn toedoen. “Ik wil ook de slachtoffers bedanken”, zei hij. “Ik kan spijtig genoeg de klok niet terugdraaien, maar het spijt me enorm wat ik u het aangedaan.”

Vervolgens ging het al snel weer over zijn verblijf in de gevangenis, net zoals hij ook woensdag had gedaan net voor de jury zich ging beraden over de 25 schuldvragen. “In de gevangenis hebben ze geen compassie met een seksuele seriemoordenaar. Ze zeggen smeerlap tegen mij. Ik kan niet buitenkomen, want dan heb ik prijs.”

Hij ging even in op de feiten op Linda Doms, maar daarop onderbrak voorzitter Dirk Thys hem al snel. “Het openbaar ministerie is, van in het begin, niet echt mals voor mij geweest”, ging Hardy verder, waarop de voorzitter hem opnieuw moest onderbreken.

De seriemoordenaar ging ook even in op zijn eigen familie. “Mijn zussen, die heb ik vuil gemaakt. Mijn zus durft niet meer buitenkomen, mijn moeder wordt nagewezen.”

Schuldig

Renaud Hardy is woensdag schuldig verklaard aan de moord op Linda Doms (52) en op Maria Walschaerts (82), en verkrachting met foltering. Daarnaast werd hij schuldig bevonden aan twee moordpogingen, te weten op actrice Veerle Eyckermans en dokter Annie H.

Eigen mening: Dat Mr.hardy nog maar het argument durft naar boven te brengen dat hij in de gevangenis niet kan nadenken over zijn feiten vind ik zeer laf. Eventuele verzachtende omstandigheden zoals dat hij niet toerekeningsvatbaar was tijdens de feiten is complete waanzin. Deze persoon heeft het leven van verschillende personen en families verwoest, inclusief zijn eigen familie. Een gevangenisstraf vind ik persoonlijk te licht voor deze man. Hij is een zieke persoon die het recht niet meer zou mogen hebben om te ademen. Als hij levenslang in de gevangenis gaat zitten kost hij ons land alleen maar geld. Hoe hard zou het zelfs aankomen voor de slachtoffers als deze man ooit vrijkomt. Het is niet zijn eerst criminele actie en er zullen er zeker nog volgen als deze man ooit weer op vrije benen staat.

Bron:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180308_03397260
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.