actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2010, 11:53
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Scholen hebben 35 miljoen euro schuld bij bouwsector

Scholen hebben 35 miljoen euro schuld bij bouwsector

Het geld voor scholenbouw in 2010 is op. Alle facturen sinds 15 september worden niet meer betaald door Agion, het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs. In totaal zou er 35 miljoen euro te weinig zijn. Ruim honderd scholen moeten op zoek naar overbruggingskredieten.

Er zijn al aannemers die hun geld willen. En scholen die echt in moeilijkheden komen
Dienst Infrastructuur Katholiek OnderwijsVoor dit jaar had Agion een pot van ruim 150 miljoen euro om facturen in scholenbouw te betalen. Dat geld is, voor de eerst keer in de geschiedenis van het agentschap, vroegtijdig op. "Agion werd dit jaar geconfronteerd met een onverwachte toename van ingediende vorderingsstaten, waardoor momenteel de betalingskredieten voor 2010 uitgeput zijn", bevestigt woordvoerster Peggy De Tollenaere.

Al zijn die vorderingen nu ook weer niet zo onverwacht: de stijging heeft veel te maken met beloftes uit 2008. "In dat jaar kondigde de toenmalige minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) een inhaaloperatie aan", legt Dirk Vanstappen van de Dienst Infrastructuur van het Katholiek Onderwijs uit. "Er mochten meer dossiers goedgekeurd worden. "Dat gebeurde, maar de begroting voor dit jaar volgde niet. "En net nu komen onder meer die facturen van de inhaaloperatie binnen", aldus Vanstappen. "We willen geen stenen werpen en iedereen probeert het probleem op te lossen, maar een en ander is gewoonweg niet voldoende ingecalculeerd."

Agion heeft de grens op 15 september gelegd: facturen van daarna zullen in 2010 niet meer betaald worden. Althans niet door het agentschap. "De scholen moeten ofwel rekenen op de goodwill van de aannemer", meent Vanstappen. "Ofwel moeten ze met de bank gaan praten. Wij hebben al brieven gekregen van aannemers die laten weten dat ze hun geld willen zien. Maar scholen hebben er niet op gerekend dat ze plots honderdduizenden euro's extra op tafel moeten leggen. Er zijn er die echt in moeilijkheden komen." Naar schatting zou het om meer dan honderd scholen gaan die op zoek moeten naar bijkomend geld.

CD&V-parlementslid Jos De Meyer heeft onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) over de kwestie aan de tand gevoeld. Die liet weten dat de begroting volgend jaar bijna 23 miljoen euro meer voorziet. Onvoldoende, zo menen experts. "Het gat is naar schatting 35 miljoen euro", stelt De Meyer. "Bovendien zit de begroting al jaren in een stijgende lijn: de noden worden almaar groter en bouwen wordt steeds duurder. Dat extra geld is dus sowieso nodig. Hoe zit het bovendien met de verwijlintresten die de scholen zullen moeten betalen? Zullen ze die ook mogen terugvorderen?"


bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...ouwsector.dhtml (geraadpleegd op 10/11/2010)

eigen mening:

Het is eigenlijk een spijtige zaak dat scholen 35 miljoen euro schulden hebben ten gevolge van de bouwsector. Dit gaat jammer genoeg te ver. Ieder kind heeft het recht om van onderwijs optimaal gebruik te maken. Als je ziet dat sommige scholen echter zeer veel schulden hebben zal de school moeten besparen op andere dingen. Dit kan leermateriaal, werkboeken, schoolborden,… zijn. Als gevolg dat kinderen met verouderde spullen moeten gaan werken en niet kunnen genieten van een tip top in orde onderwijs.

Langs de andere kant begrijp ik ook dat Agion niet kan blijven investeren in onze scholen. Dit is dan weer een nieuw probleem. Als het geld op is kan je er weinig aan veranderen. Ik hoop alvast als ik leerkracht ben dat ik in een school zonder problemen kom te staan. Maar zoals gewoonlijk heeft elke school wel zijn positieve en negatieve punten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2010, 12:27
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Pascal Smet had goede intenties toen hij elk kind een plaats op school beloofde voor dit schooljaar. Maar ik vind het vreemd dat die man denkt dat hij op het laatste moment tientallen scholen uit de grond kan stampen (het leek in september op de scholen wel even op de voorbereidingen van het WK in Zuid-Afrika, met de graafmachines net op tijd aan de kant voor de eerste schoolbussen), zonder ook maar even stil te staan bij het benodigde kapitaal. Dit jaar trok hij voor de bouw van al die scholen geen extra subsidies uit, en het bedrag dat hij belooft voor volgend jaar is simpelweg onvoldoende.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th November 2010, 13:46
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Kun je het al voorstellen? Een school die failliet gaat. Ik durf er niet aan te denken. Zoals Stef al vermeld heeft, denk ik dat iedereen wel les wil geven op een school zonder problemen. Helaas is dit, dat denk ik toch, science-fiction. Een school heeft altijd wel problemen. Laten we het nu eens de financiële kant bezien. Een school vraagt elk jaar meer en meer geld aan de ouders van de leerlingen, al is het voor uitstapjes of een sportdag. Toen ik nog in het middelbaar zat, ondertussen al een paar jaar geleden, moesten mijn ouders maar tweehonderd Belgische frank betalen. Vijf euro dus. Mijn jongste zus is twee weken geleden op sportdag geweest en moest dertig euro meenemen. Een enorme toename in een kleine tien jaar tijd. Ik moet hier wel bij vermelden dat het leven ook duurder is geworden, maar dat terzijde. Naar mijn menig denk ik dat de scholen gewoon niet genoeg subsidies krijgen van de staat om een gevarieerd onderwijs te kunnen leveren. En honderdvijftig miljoen is echt niet genoeg om al de scholen te subsidiëren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.