actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 17:55
Ruben.M*ynendonckx Ruben.M*ynendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 20
Met De Lijn blijf je er steeds minder snel zijn

De stiptheid van de bussen en trams van De Lijn is vorig jaar gezakt tot 50,74 procent in de avondspits. Dat bleek vandaag bij de evaluatie van de beheersovereenkomst met de vervoersmaatschappij in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement.
De stiptheid loopt sterk uiteen per provincie. In Vlaams-Brabant reed bijvoorbeeld 60,89 procent van de voertuigen op tijd in de avondspits op een gemiddelde dinsdag, terwijl dat in Limburg slechts 32,99 procent was. 'Op tijd' wordt door De Lijn gedefinieerd als twee minuten te vroeg tot vijf minuten te laat. Een deel van de verklaring voor de lagere stiptheid is te vinden in de strenge winter van 2012/2013.

Snel nieuwe voertuigen
Volgens Roger Kesteloot, topman van de vervoersmaatschappij, is het cruciaal dat er nieuwe voertuigen worden besteld. De gemiddelde leeftijd van de bussen is nu opgelopen tot tien jaar en die van de trams zelfs tot 31. "De uitval en de prijs van het onderhoud liggen veel hoger bij de oudere voertuigen", aldus Kesteloot. In 2013 werd geen enkele nieuwe tram of bus in gebruik genomen, terwijl er wel enkele tientallen bussen uit dienst werden gehaald.

Het aantal reizigers van De Lijn is vorig jaar, zoals bekend, teruggelopen tot iets minder dan 540 miljoen, maar daar staat tegenover dat het aantal betaalde ritten licht is gestegen. Positief is voorts dat het aantal ongevallen met bussen is gedaald van 6.860 in 2011 tot 5.801 in 2013. Het aantal ongevallen met trams steeg licht, maar slechts in een kleine minderheid van de gevallen was de trambestuurder daarbij in fout.

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaf in het parlement aan opnieuw werk te willen maken van een snellere doorstroming voor bussen en trams.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...snel-zijn.dhtml

Eigen mening: Slechts een 50% dat op tijd komt, ben ik de enige dat dit een grap vind? Je hebt 1 kans op 2 dat je ergens op tijd zult geraken. Mensen nemen vaak de bus om de file voor te zijn maar als je dan nog steeds te laat gaat komen heeft het ook geen zin om de bus te nemen, in het artikel staat dat De Lijn 540 miljoen reizigers had dit wil zeggen dat ongeveer 270 miljoen mensen (!) ergens niet op het uur zijn aangekomen dat vooraf wel was aangegeven. Ik denk dat De Lijn eerder is kan proberen dit probleem aan te pakken in plaats van te discussiëren of 60 +'ers nog wel gratis mogen meerijden met de bus.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2014, 19:16
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik vind dit echt schandalig. Ze promoten het openbaar vervoer zodat er minder files zouden zijn. Maar waarom zouden we het openbaar vervoer nemen als de kans groot is dat je te laat bent op je afspraak? Tegenwoordig gebruik ik zelden nog het openbaar vervoer. Ten eerste omdat het allemaal duurder is geworden en ten tweede dat je soms sneller bent met de auto dan met de bus omwille van de haltes. Ik begrijp dat bussen op secundaire wegen later zijn als normaal omdat zij vaak geen rijstrook hebben voor bussen alleen. Dan stel ik me ook weer de vraag hoe dat het kan dat trams te laat komen? Zoals Ruben zegt is dat De Lijn dit probleem zo snel mogelijk moet aanpakken of er komen nog meer auto's op onze wegen dan er nu al zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2014, 22:09
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Ik gebruik zelf vaak het openbaar en sluit mij helemaal aan bij het feit dat bussen meer te laat komen als op tijd. Ik heb nu 'geluk' dat ik een smartphone heb waarmee ik de realtime uren kan checken, maar dit is niet altijd even handig. Het is sowieso enorm vervelend dat je niet kan rekenen op De Lijn om op te tijd te zijn, maar in de herfst/winter is het al helemaal vervelend om lang in de kou te staan wachten. Bussen die 15 minuten te laat zijn, zijn geen uitzondering. Helaas blijft het niet enkel bij vertragingen. Er zijn nog genoeg andere problemen die ze kunnen oplossen zoals de app die meer niet dan wel werkt en het feit dat er weinig late bussen rijden. Dat is natuurlijk weer een hele andere discussie. Punt is dat ik weinig voordelen zie tov een eigen auto.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.