actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2018, 15:08
KaiYin.Y*en KaiYin.Y*en is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 47
Mechelse hoofdinspecteur vrijgesproken voor vermeende racistische uitlatingen tegen J

Mechelse hoofdinspecteur vrijgesproken voor vermeende racistische uitlatingen tegen Jinnih Beels


In Mechelen is de man vrijgesproken die een vermeende racistische fotomontage verspreidde van de ex-politiecommissaris en politica Jinnih Beels. De 37-jarige hoofdinspecteur moest voor de rechter verschijnen voor het aanzetten tot haat en discriminatie. Maar de rechter twijfelde of de fotomontage wel als racistisch kan worden beschouwd.
Liesbeth Indeherberge
11:13

"En waarom zou ik je een hand moeten geven? Jou (sic) kleur staat mij niet aan." Die woorden circuleerden begin 2017 in een Whatsapp-groep van de Mechelse politie. Ze waren gefotoshopt op een fotomontage van Jinnih Beels. De huidige politica, zelf half Indisch, was op dat moment aan de slag als diversiteitsmanager binnen de politiezone Mechelen-Willebroek. Intussen is ze lijsttrekker van de SP.A in Antwerpen.

De auteur bleek een 37-jarige hoofdinspecteur. Hij bekende dat hij de foto gemaakt en verspreid had. Tijdens het proces herhaalde hij dat hij de uitgeprinte fotomontage had gevonden in de refter, maar hem verscheurd had omdat hij er een onbehaaglijk gevoel bij kreeg. Opmerkelijk is dat hij de fotomontage later wel zelf namaakte en verspreidde onder zijn collega’s.
Verschillende versies

In zijn eerste verklaringen zei de politie-inspecteur dat hij dat deed om zijn collega’s te sensibiliseren voor het gevaar van het verspreiden van dit soort foto’s. Op het proces zelf klonk het opeens dat hij de foto had verstuurd als grap. Filiep Deruyck, de advocaat van de politiezone Mechelen-Willebroek, die zich burgerlijke partij heeft gesteld, merkte op dat het vreemd is dat dit humoristische aspect nu pas vermeld wordt. “Waarschijnlijk omdat het Grondwettelijk Hof bepaald heeft dat een mopje niet onder de racismewetgeving valt”, zei Deruyck.

Toen de foto uitlekte, werd de hoofdinspecteur onmiddellijk geschorst. Het parket startte een onderzoek maar de rechtbank heeft de man nu vrijgesproken voor aanzetten tot haat en discriminatie. Volgens de rechter is er geen twijfel dat de foto racistisch is, en dat het een hoofdinspecteur van de politie onwaardig is om zo'n foto te verspreiden. Maar dat op zich volstaat niet voor een veroordeling, zei de rechter. Want de foto kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. En die twijfel leidde tot de vrijspraak.
Beels: "Signaal nodig van politie en stadsbestuur"

Jinnih Beels was zelf geen betrokken partij op het proces. "Ik neem akte van de beslissing van de rechtbank, die heeft haar werk gedaan," reageert ze tegenover VRT NWS. "Maar het is niet omdat de rechtbank vindt dat de hoofdinspecteur niet in de fout is gegaan, dat de rest van de samenleving in Mechelen die mening deelt. Dit ging ook niet alleen over mij. Veel mensen voelden zich hierdoor gekwetst. Ik hoop dat de hoofdinspecteur in kwestie, het politiekorps en het stadsbestuur nu een duidelijk signaal geven dat de politie in Mechelen er voor iedereen is. Want anders gaan mensen misschien het vertrouwen in de politie verliezen, en dat kan niet de bedoeling zijn."

Waarvan akte. Maar naast strafrechtelijke uitspraak heeft dit ook e zware maatschappelijke impact. Elke politieambtenaar heeft ten allen tijde een voorbeeldfunctie. Hoop dat alle betrokken partijen verantwoordelijkheid nemen en duidelijk signaal geven naar de samenleving. https://t.co/lQctnvD0O2
— Jinnih Beels (@BeelsJinnih) May 14, 2018

Bron: 14-5-2018 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...voor-racistisc/

Mening: zie reactie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2018, 15:22
KaiYin.Y*en KaiYin.Y*en is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 47
Mening:

Dat de 'grap' onsmakelijk en racistisch is staat vast. Dat zulke zaken niet hoort bij nota bene politieagenten die een voorbeeldfunctie hebben, staat ook vast. De politie heeft dan ook een uitdaging voor de boeg om de samenleving te laten tonen dat racisme ontoelaatbaar is.
Maar daar wil ik het niet over hebben. Ik wil het hebben over hoe de foto verspreid werd. De foto werd namelijk in een privé Whatsappgroep verspreid. De hoofdinspecteur in kwestie had volgens mee geen enkel voornemen om de foto openbaar te verspreiden. Wie verstuurt er niet eens onsmakelijke, slechte of foute plaatjes via een vrienden Whatsappgroep? Dit voorval laat perfect zien hoe de digitale wereld onderdeel is geworden van onze samenleving. Alles wat men digitaal verstuurd, persoonlijk of niet, kan openbaar worden. Kortom: "The internet never forgets what you posted."
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.