actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2017, 11:16
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Nieuwe wet 'schadelijk' voor psychiatrische patiënt

Nieuwe wet 'schadelijk' voor psychiatrische patiënt

De wet die een vrederechter verplicht de dichte familie te informeren wanneer een psychiatrische patiënt de instelling mag verlaten, veroorzaakt "buitensporige administratieve belasting" en schendt de privacy van de patiënten. Dat stellen vrederechter Dirk Scheers en psychiater Geert Dom, de voorzitter van de Belgische beroepsvereniging voor psychiaters, in een opiniebijdrage in De Standaard.

De wet ligt na amper een maand dus al onder vuur. De wettekst voorziet de verplichte informatie niet alleen bij ontslag uit de instelling, maar ook als de zieke de instelling voor korte tijd mag verlaten. Dom en Scheers klagen aan dat het erg veel tijd vergt om alle personen te informeren, en dat telkens de patiënt de instelling verlaat. Tegelijk verliest de patiënt autonomie en medezeggenschap.

Dom erkent dat er veiligheidsrisico's voor familieleden zijn bij sommige patiënten, maar toch schiet volgens hem deze wet met een kanon op een mug. "Iedereen wordt mee in bad getrokken, ook de overgrote meerderheid van patiënten die geen gevaar vormen". Hij wil de wet aanpassen zodat het aantal mensen dat moet worden geïnformeerd, beperkter blijft.

Kamerlid Carina Van Cauter (Open Vld), die het wetsvoorstel uitdokterde, verdedigt haar wet. "De familie op de hoogte brengen als de opname van een psychiatrische patiënt eindigt, is dat nu echt te veel gevraagd? ", luidt het. "Deze wet is bedoeld om mensen te beschermen, ook minderjarige kinderen. Beperkte administratie weegt nooit op tegen het leven van een kind".

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) verdedigde onlangs de wet. Volgens hem blijft de administratieve last in vele gevallen beperkt en mogen er geen medische gegevens aan de familie worden gemeld.

Mening:
Ik moet mijn mening over dit onderwerp splitsen. Ik vind dat dit onderwerp verschillend behandeld moet worden naargelang de leeftijd van de patiënt. Indien de patiënt minderjarig is, vind ik zeker dat de ouders, of eventueel andere familieleden ingelicht moeten worden wanneer het kind de instelling verlaat. De ouders zijn namelijk nog verantwoordelijk voor hun kind, zolang hij/zij minderjarig is.
Als de patiënt ouder is dan 18 jaar, vind ik dat hij zelf de keuze zou moeten krijgen om zijn familie al dan niet in te lichten. Ik ga ervan uit dat sommigen die de instelling mogen verlaten, hun verleden achter zich wil laten en misschien zelfs geen contact meer willen hebben met hun familie. Wie zijn wij dan om te zeggen dat de familie verplicht verwittigd moet worden?
Ten slotte vind ik het overbodig dat de familie ingelicht wordt wanneer de patiënt de instelling slechts voor korte tijd verlaat. Als de patiënt in deze periode behoefte heeft om zijn familie te bezoeken, ga ik ervan uit dat hij zelf wel contact met hen zal opnemen.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 11th May 2017 om 11:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.