actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2011, 11:59
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Kleuters van drie gebruiken iPad in de klas

Kleuters van drie gebruiken iPad in de klas

De kleuters en leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar in Open Groene stellen hun iPad-project trots voor.kwb

© bauwens Willy

KORTRIJK - Is het einde van het klassieke voorleesmoment met de kleuterjuf nabij? Het heeft er alle schijn van.
In Vlaanderen zijn dit jaar twee scholen gestart met een testproject waarbij kleuters boeken kunnen beluisteren door een code te scannen met een iPad of iPod. Via oordopjes en een tablet-pc kunnen kleuters één keer per week een leesboek bekijken en beluisteren.

'Daarvoor hebben onze leerlingen van de derde graad voorleesboeken ingesproken', vertelt lerares Ann Deryckere van de school Open Groene in Marke (Kortrijk). 'Daarna maakten ze kaartjes met een code die kleuters kunnen scannen met de iPad van de klas. Daar hangt ook de prent van het boek aan, zodat ze weten welk verhaal ze gaan beluisteren.'

Kinderen vanaf drie jaar horen op die manier de tekst, en kunnen op de tabletcomputer de beelden bij het verhaal volgen. 'Als er een bladzijde moet worden omgedraaid, gaat er een belsignaal. Na een paar keer tonen, zijn de meeste kleuters er mee weg.'

Meer zelfs: ze zijn meer geconcentreerd dan wanneer de juf het boek voor de hele groep voorleest. 'Dat komt omdat bijna geen enkel kind ooit met een iPad heeft gewerkt', legt kleuterjuf Heidi Vandendriessche uit. 'Bovendien hoort de kleuter door de oortjes al het andere lawaai niet, waardoor hij echt tot rust komt.'

Nooit meer met z'n allen tegen de juf aanschurken, maar asociaal in de hoek met oordopjes een boek beluisteren: is dat de toekomst? 'Absoluut niet', zegt de juf. 'We beseffen zeer goed dat het klassieke voorleesmoment onvervangbaar is. Wat we doen met de iPad, is puur aanvullend.'

En dat is maar goed ook, vindt kinderpedagoge Marijke Bisschop. 'Intonatie gebruiken, spanning opbouwen, kleintjes op de schoot nemen en hun voeten vastnemen: al die belevingsaspecten gaan verloren. Daarbij komt het gevaar voor verslaving.' Dat weten ze in Open Groene ook. 'Zo is de computerhoek op sommige dagen gesloten', zegt Vandendriessche. 'En onze kleuters mogen sowieso maar één keer per week gedurende tien minuten op de iPad.'

Bron: www.standaard.be

Mijn mening
Op zich vind ik het een zeer creatieve manier van voorlezen en denk ik dat dit kleuters ook echt kan boeien. Daarbij vind ik het ook goed dat ze de verhalen laten inlezen door leerling van de derde graad. Zo leren ook deze laatsten omgaan met de iPad en correct Nederlands spreken.

Wel vraag ik mij af of het wel een goed idee is om op die leeftijd leerlingen al te laten omgaan met technologie. Is zulke technologie niet te ingewikkeld voor kleuters? Op school zal dit allemaal mooi voorgeprogrammeerd zijn en zullen er wellicht weinig problemen zijn, maar wat als een kleuter ’s morgens de iPad, waarop vader de krant leest, ziet staan?

Daarnaast vraag ik mij af of het luisteren via de oortjes niet schadelijk is voor de ontwikkeling van het gehoor. Hierbij heb ik weer dezelfde opmerking, op school wordt dit allemaal gecontroleerd en mogen ze er slechts 10 minuten per week naar luisteren, maar wat als er thuis ook oortjes liggen? Ik denk dat ze later op jongere leeftijd naar muziek zullen, omdat ze in de kleuterklas al leren omgaan met de moderne technologie. Daarnaast zullen ze misschien niet beseffen dat het gevaarlijk kan zijn, omdat ze het in de klas ook mochten en alles wat in de klas mag is goed.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2011, 12:32
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Ook is stel me vragen bij deze nieuwe vorm van 'voorlezen'.
ik maak me zorgen om de ontwikkeling van het gehoor. Ik hoop maar dat het geluid gelimiteerd is en dat de kleuters niet zelf kunnen kiezen hoe luid ze de oordopjes zetten. Het geluid zit immers vlak bij hun oren en dit kan ernstige gehoorschade tot gevolg hebben.
Bovendien vind ik het niet zo'n geweldig goed idee om kleuters op een schermpje te laten kijken. Akkoord, 10 minuten is niet lang maar ze zitten wel vlak bij het scherm en dat is toch nog iets anders dan tv kijken...
Ik ben volledig mee met het idee dat we moeten meegaan met onze tijd en de technologie die we voor handen hebben ook moeten gebruiken maar toch vind ik dat er grenzen zijn en vind ik kleuters van 3 nog iets te jong om al met een iPad in de klas te zitten...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2011, 19:47
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Cindy.Remijsen


Mijn mening
Wel vraag ik mij af of het wel een goed idee is om op die leeftijd leerlingen al te laten omgaan met technologie. Is zulke technologie niet te ingewikkeld voor kleuters? Op school zal dit allemaal mooi voorgeprogrammeerd zijn en zullen er wellicht weinig problemen zijn, maar wat als een kleuter ’s morgens de iPad, waarop vader de krant leest, ziet staan?

Daarnaast vraag ik mij af of het luisteren via de oortjes niet schadelijk is voor de ontwikkeling van het gehoor. Hierbij heb ik weer dezelfde opmerking, op school wordt dit allemaal gecontroleerd en mogen ze er slechts 10 minuten per week naar luisteren, maar wat als er thuis ook oortjes liggen? Ik denk dat ze later op jongere leeftijd naar muziek zullen, omdat ze in de kleuterklas al leren omgaan met de moderne technologie. Daarnaast zullen ze misschien niet beseffen dat het gevaarlijk kan zijn, omdat ze het in de klas ook mochten en alles wat in de klas mag is goed.


Te moeilijk voor een 3jarige? Jij hebt het nieuws zeker niet gezien toen de iPad pas uitkwam? Youtube staat vol met filmpjes van 2-3jarigen die vlot met de iPad overweg kunnen.
Mijn nichtje van 4 kan al jaren vlot overweg met de iPhone van de mama.

Ook bij de ontwikkeling van het gehoor maak ik me geen zorgen. Apple is nu eenmaal een bedrijf dat daar om geeft. iPods kunnen ook niet heel luid, deze zijn aangepast aan de geluidsnormen.
Leerlingen gaan in contact komen met technologie, dus ze er van jonge leeftijd fatsoendelijk mee leren omgaan is niet slecht vind ik persoonlijk.
De meeste kinderen hebben thuis computers en smartphones etc. (van de ouders natuurlijk) daar kan je tegenwoordig niet meer om.

Er wordt meer en meer differentiatie verwacht, dit is toch wel een mooi voorbeeld denk ik dan!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.