actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th January 2013, 18:00
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 97
Thumbs up Mannen echt zieker van griep dan vrouwen

Mannen echt zieker van griep dan vrouwen
Nu wetenschappelijk onderzocht

zondag 27 januari 2013, 03u00
Auteur: dka



Mannen hebben echt meer last van de griep, bewijst wetenschappelijk onderzoek van een vrouwelijke onderzoeker.

Een wetenschapper van Durham University in Engeland heeft het onderzocht: de ‘mannengriep' bestaat inderdaad. Mannen met griep voelen zich werkelijk slechter dan vrouwen, omdat ze extra temperatuurreceptoren hebben in de hersenen en zo meer koorts maken.

Het cliché wil dat mannen zich gedragen als zielenpoten als ze zich wat minder voelen. Kreunend en steunend liggen ze op de bank, ze zijn ‘nog nooit zó ziek' geweest.

Aanstellerij? Toch niet, zegt neurologe Amanda Ellison. ‘Jongens en meisjes reageren op dezelfde manier op een ziekte, maar dat verandert als ze ouder worden.'

Grote schuldige is testosteron, het mannelijk hormoon. Tijdens de puberteit vergroot het testosterongebied in de mannelijke hersenen, waardoor ook de hoeveelheid temperatuurreceptoren in het brein groeit. Gevolg: een man wordt vatbaarder voor griepsymptomen.

‘Wanneer je ziek bent, verhoogt je temperatuur om het virus te bestrijden. Maar omdat mannen meer van die receptoren hebben in hun brein, maken ze meer koorts aan. Dus als mannen klagen dat ze zich slecht voelen, zouden ze best wel eens gelijk kunnen hebben', legt Ellison uit.

Controversiële theorie

Eerder onderzoek uit 2009 voerde ook al een bewijs aan voor de ‘mannengriep'. Toen werden de resultaten afgedaan als ‘niet sluitend' omdat het onderzoek was uitgevoerd op muizen. Ellison echter kwam tot haar conclusie na het bestuderen van menselijke hersenen. ‘Ik weet dat mijn theorie controversieel is', zegt Ellison nog. ‘Maar ik gooi hem gewoon de wereld in, zodat het debat op gang kan komen. Dit is een van de mogelijke oorzaken waarom mannen zich slechter voelen dan vrouwen als ze ziek zijn.'

Ellison legt haar theorie uit in haar boek Getting your head around the brain , een boek dat de verschillen tussen mannen en vrouwen probeert uit te leggen aan de hand van hun hersenen.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding

Mening:
Ik snap goed dat deze uitspraak controversieel is en kan zijn, maar als ik kijk naar hoe het er bij mij thuis aan toe gaat als mijn vader ziek is of als mijn moeder, mijn zus of ik ziek zijn, merk ik toch een groot verschil.
Ten eerste maken wij niet snel koorts, terwijl mijn vader dat heel snel heeft. Ten tweede als wij hetzelfde griepje hebben opgelopen, zijn wij ziek, maar mijn vader ligt dan te bibberen en te beven, heeft massa's hoofdpijn en kan echt niet uit de voeten.
Er zijn nog vele andere zaken die ik kan aanhalen en die de hypothese van Ellison zouden kunnen bevestigen, maar ik kan gewoon stellen uit mijn eigen ervaringen, dat als mannen ziek zijn, ze er vaak echt erger aan toe zijn dan vrouwen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th January 2013, 20:24
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik moet toegeven dat ik al vaker zei dat mijn broer 'een watje' is, toen hij ziek was en echt niet uit de voeten kon. Nu ik dit gelezen heb zal ik hem voortaan maar een lekker warm soepje aanbieden. Ach, vrouwen hebben maandelijks lichamelijke ongemakken waar ze mee moeten leven, mannen mogen dan de schade inhalen als ze ziek zijn
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.