actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2011, 14:15
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Leerling verzint misbruik: leraar na 10 jaar onschuldig verklaard

Tien jaar nadat hij was beschuldigd van ongewenste intimiteiten tegenover enkele leerlingen, is Marc G., een leraar uit Couvin, door het hof van beroep van Luik onschuldig verklaard. Dat staat zaterdag in de kranten van de groep Sud Presse.

De beschuldigingen gaan terug tot 2001, toen enkele leerlingen geruchten van seksuele intimidatie begonnen te verspreiden. De leraar werd pas in 2005 voor het eerst gehoord door de politie. In 2009 werd hij door de correctionele rechtbank van Dinant veroordeeld tot tien maanden cel met uitstel voor aanranding van de eerbaarheid.

Maar Marc G. ging in beroep. Voor het hof van beroep van Luik vroeg hij dat de vier leerlingen die in 2002 een klachtenbrief stuurden, gehoord zouden worden. Tijdens die verhoren bekende een jongeman dat de hele zaak uit de duim gezogen was. Ze waren daartoe aangezet door een andere leraar die de plaats van Marc G. ambieerde. Het hof van beroep zuiverde de leraar nu van alle schuld.

Marc G. gaf les in het secundair onderwijs in Couvin. Hij is ondertussen met brugpensioen. (belga/mvdb)

Bron: De Morgen, 19/03/2011
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...verklaard.dhtml

Mening: Ik begrijp niet dat een leraar, die normaal een voorbeeld moet stellen voor jongeren, studenten aanzet tot het verspreiden van zulke verzinsels omdat hij op de job van Marc G. aasde. Samen hebben ze het leven en de reputatie van Marc G. voor meer dan TIEN jaar verpest, dit kan toch niet zomaar? Marc G. is nu gezuiverd van schuld maar wat gebeurt er nu met de personen die deze roddel verspreidden? Zij mogen van geluk spreken als Marc G. hen niet aanklaagt voor laster en eerroof!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2011, 12:48
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik vind het ook schandalig dat het zo ver is kunnen komen. Ik weet niet of de leerlingen ondervraagd zijn tijdens het politieonderzoek, waarschijnlijk wel, maar dan niet grondig genoeg denk ik. Het feit dat men pas achter de leugens komt tijdens de ondervraging als man in beroep gaat, is het volgens mij een teken dat de leerlingen tijdens het politieonderzoek niet grondig genoeg ondervraagd zijn. Natuurlijk is het voor echt misbruikte kinderen moeilijk om een harde ondervraging te doorstaan maar ik vind dat ieder mens recht heeft op een correct onderzoek om situaties zoals deze te vermijden, hoe vervelend het voor de slachtoffers is, iedereen heeft recht op een eerlijk onderzoek!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2011, 12:58
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Ik vind dat er maar één iemand de kinderen misbruikt heeft en dat is de leerkracht die de kinderen heeft aangezet tot liegen. Ik vraag mij dan af hoe hij de kinderen zo ver heeft gekregen...

Ook al biedt Marc geen klacht in voor hem toch vind ik dat de rechter hem mag veroordelen. Hij heeft immers gelogen met groten gevolgen. Dit moet toch ook strafbaar zijn?

De kinderen zouden in mijn ogen een straf moeten krijgen maar een kleine. Ze werden immers beďnvloed door de andere leerkracht. Maar toch een straf om hun te laten voelen dat zoiets niet kan en dat ze moeten nadenken voor men iets zegt een gaat voort zeggen.

Als je er nu over gaat nadenken had de rechtbank de kinderen al eerder moeten ondervragen, nee de veroordeelde leerkracht moest er zelf achter vragen. Dit kan toch niet! Als iedere veroordeelde zijn proces zelf moet organiseren en zeggen wat de rechtbank moet doen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd March 2011, 13:04
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik ben het eens met zowel Elise als Anne. Ook ik ben van mening dat deze man niet enkel heeft geleden op professioneel en persoonlijk vlak, maar daarnaast pas veel te laat een eerlijk onderzoek heeft gekregen. Dit heeft hem waarschijnlijk zwaar getekend, want beschuldigd worden voor seksuele intimidatie als leerkracht brengt extra publieke haat met zich mee. Het spijtige is dat dit vermeden had kunnen worden als de waarheid veel eerder aan het licht was gekomen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd March 2011, 13:09
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Leerling verzint misbruik: leraar na 10 jaar onschuldig verklaard

Dat het onderzoek eenzijdig is gevoerd en dat Mr. Gyselinx maar één keer ondervraagd is zegt genoeg over ons rechtsorgaan. Enkel de aanklager heeft wat ‘in de pap te brokken’. De aangeklaagde wordt direct als een harde misdadiger aangepakt. Pedofilie is tegenwoordig wel een zeer gevoelig onderwerp en ik vind het daarom straf dat Mr. Gyselinx werd vrijgesproken. En voor de leerkracht die denkt dat er geen competitiviteit is onder leerkrachten, die heeft het volledig mis. Je ziet waartoe een mens in staat is als hij een betere functie op het oog heeft. De maatschappij wordt harder en harder en het is ieder voor zich.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.