actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2011, 19:26
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Strengere controle voor rijongeschikte bestuurders

Artikel:
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) vraagt een strengere controle op automobilisten die om medische redenen niet meer met de auto mogen rijden. Dat meldt VRT.

Wanneer een bestuurder door zijn dokter ongeschikt wordt verklaard om nog te rijden, dan moet die persoon zelf het initiatief nemen om zijn rijbewijs in te leveren. Omdat de arts gebonden is aan het beroepsgeheim, mag hij de gegevens niet doorgeven aan de overheid. Daardoor kan er geen strikte controle gebeuren.

Werner De Dobbeleer van het BIVV pleit voor een systeem van keurende artsen die niet gebonden zijn aan hun beroepsgeheim. ‘De gegevens over de rijgeschiktheid zouden ergens centraal opgeslagen moeten worden zodanig dat de politie bij een controle weet welke bestuurder geschikt is om te rijden en wie eigenlijk niet geschikt is wegens een ziekte, een bepaalde handicap of wat dan ook.’

De Dobbeleer wijst op de feitelijke straffeloosheid van mensen die rijongeschikt zijn verklaard. Wie rijongeschikt is en een ongeluk veroorzaakt, pleegt een zware overtreding. Maar als de bestuurder dat zelf niet heeft gemeld aan de gemeente, dan is hij nog steeds in het bezit van een geldig rijbewijs. Enkel wanneer een arts gehoord wordt bij een eventuele gerechtelijke procedure, kan de inbreuk worden vastgesteld.


Bron:
De Standaard 28/02/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...86&subsection=3


Eigen mening:
Ik vind het huidige systeem zeer vreemd. Het is onlogisch dat de politie niet kan achterhalen of iemand rijongeschikt is of niet. Er moet dus inderdaad een systeem komen waar enkel de politie op kan zien of iemand rijgeschikt is of niet. Het beroepsgeheim telt dan gewoon voor de dokter én de politie.
Ik snap ook niet dat de rijongeschikte zelf niet de verantwoordelijkheid neemt. Het is namelijk levensgevaarlijk om zo te blijven rondrijden. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor alle andere weggebruikers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th February 2011, 19:31
jillie.dams jillie.dams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Wiekevorst
Posts: 50
Rijongeschiktheid is een zeer ernstige kwestie. Dat hier in België nog geen systeem voor is om dit te controleren is uiterst schandalig. Zijn er niet genoeg ongevallen om dit te bewijzen? Wij moeten gewoon eens leren om verantwoordelijkheid voor onze daden te nemen en nadenken over onze daden alvorens ze te doen.Er moet blijkbaar altijd iets ernstigs gebeuren voor wij beginnen na te denken over mogelijke oplossingen van het probleem. Als we deze houding blijven aannemen, vrees ik voor wat er met ons en ons land zal gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st March 2011, 13:24
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Natuurlijk kan ik er wel in komen dat deze mensen hun rijbewijs zelden of niet gaan inleveren want de auto is een zeer gemakkelijk vervoermiddel. Maar deze mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en hun rijbewijs inleveren (wat niet op grote schaal gaat gebeuren denk ik). Daarom is het belangrijk dat het nieuw systeem er snel komt. Het is echt onverantwoord om rijongeschikte automobilisten te laten rondrijden. Als dat systeem er eenmaal is zullen er hopelijk minder ongevallen gebeuren...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st March 2011, 14:09
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Ik ga zeker akkoord met de vorige meningen. Het is zeer belangrijk om mensen die niet geschikt zijn om met de auto te rijden dit dan ook niet te laten doen. Hier moet zeker een nieuw systeem op gevonden worden zodat ze hun eigen veiligheid en die van anderen niet meer in gevaar kunnen brengen. De auto is een onmisbaar ding voor sommige waar ik zeker kan inkomen maar de veiligheid komt toch wel op de eerst plaats. Daar moeten deze mensen dan ook respect voor hebben. De oplossing van Matthias is ideaal en toch niet moeilijk te volbrengen denk ik?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.