actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2012, 11:49
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
BV's doen ecologische voetafdruk verkleinen

Er zijn nog vijf dagen te gaan, maar de vastenactie 'Dagen zonder Vlees' heeft nu al het record van vorig jaar verbroken. Zo hebben de 9.000 Belgen hun ecologische voetafdruk al verkleind met 130 hectare, goed voor 130 voetbalvelden.

Het principe van 'Dagen zonder Vlees' is eenvoudig: 40 dagen lang proberen de deelnemers zo weinig mogelijk - en als het kan géén - vlees of vis te eten. En dat met zo veel mogelijk mensen. "Wie dat doet, verkleint zijn ecologische voetafdruk", zegt initiatiefneemster Alexia Leysen (23) die vorig jaar het idee lanceerde via Facebook. "We zijn nu al met 9.000 Belgen en die hebben het record van vorig jaar, 100 hectare, al ruim gehaald."

Een hele resem Bekende Vlamingen heeft zich aangesloten bij de actie. "Ik heb nog maar vier dagen gezondigd", biecht Jill Peeters (foto) op. Ze is weervrouw van vtm én klimaatfreak "Evident is het niet, een dag zonder vlees op je bord. Op een klimaatconferentie in Genève kon ik niet anders. Het eten werd mij aangeboden en ik wilde niet onbeleefd zijn."

"Het moeilijkste moment was de Nacht van de Televisiesterren", geeft acteur Michaël Pas (Code 37) toe. "Maar ik ben van de vleesschotels afgebleven. Goed eten staat in Vlaanderen nu eenmaal synoniem voor patatjes, groentjes én het obligate stukje vlees. Die gewoonte moeten we echt doorbreken."
(bron:

mening: Ik vind het een heel erg goed initiatief van de gewone mensen, maar ook van de BV's. Doordat er BV's aan meedoen wordt de actie bekender en gaan er misschien meer en meer mensen meedoen. Wij Belgen hebben nu eenmaal een te grote ecologische voetafdruk, er zijn natuurlijk wel meer landen met een te grote ecologische voetafdruk. We kunnen natuurlijk ook andere landen de schuld geven omdat deze een nog hogere ecologische voetafdruk hebben, maar ik ben van mening dat de verantwoordelijkheid bij jezelf ligt. Iedereen is mee verantwoordelijk voor de ecologische voetafdruk van België en alle kleine initiatieven helpen. Als we allemaal één keer in de week een maaltijd zouden eten zonder vis of vlees, dan zou dit ook al helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2012, 12:31
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Hoe bizar is onze wereld toch? Ik heb net nog gereageerd op een ander artikel genaamd 'koop een huis, krijg er een auto bij'. Dus enerzijds wil men in België de ecologische voetafdruk verminderen door 1 dag in de week geen vlees of vis te eten maar anderzijds geeft men een CO² uitstotende auto bij de koop van een huis. Voor diegenen die het artikel niet lazen, mijn reactie was kortom (men bouwt meer huizen ==> meer bomen kappen voor plaats te maken, en daarbij krijgt men dan een auto ==> weeral meer CO² uitstoot, waar zit de logica?). Dus denkt men dan echt dat 1 dag in de week geen vlees of vis eten kan opwegen tegen het effect van de alsmaar meer bijkomende auto's? Ik denk het niet. Ik zeg niet dat ik er tegen ben dat men 1 dag geen vlees of vis eet, zelf doe ik dit al jaren want inderdaad 'het begint bij jezelf'. Maar ik snap de logica van ons land gewoon niet, hier doen ze een actie om de ecologische voetafdruk tegen te gaan en elders doen ze (onbedoeld misschien) acties om meer CO² uitstoot te produceren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.