actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2014, 20:26
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De laatste 100 dagen voor Ford Genk

Ford-arbeiders beginnen aan laatste honderd dagen

De meer dan vijfduizend arbeiders en bedienden die vandaag nog in dienst zijn bij Ford Genk en de toeleveranciers, hervatten maandag voor het laatst de werkzaamheden na het collectief verlof. Er staan tot het einde van dit jaar, als de fabrieken definitief sluiten, nog zo’n honderd productiedagen op de kalender.
5.500 arbeiders en bedienden zullen de hele rit uitdoen bij hun huidige werkgever, onder meer om de maximale afscheidspremie te ontvangen.
Na drie weken van collectieve vakantie, zwaaien maandag de poorten van Ford Genk en de toeleveringsbedrijven opnieuw open. Voor het laatst zal er een aaneengesloten productieperiode volgen. Over een maand stopt Ford Genk met de Mondeo, en neemt de vestiging in Valencia over. De productie van de monovolumes loopt nog door tot 31 december, al kan Ford nog beslissen om er vroeger mee te stoppen.
De vooruitzichten voor de hertewerkstelling van de werknemers zijn niet rooskleurig. Van de meer dan 4.000 arbeiders en bedienden bij Ford Genk hebben er tot dusver nog maar 350 uit eigen beweging het bedrijf verlaten. De economische conjunctuur biedt weinig opportuniteiten.
Bovendien wacht de meerderheid tot het laatste fluitsignaal, omdat ze dan pas zeker zijn van de maximale premies. Bij een aantal toeleveringsbedrijven is de grens van het aantal mensen dat mag vertrekken overigens bereikt. Zelfs als ze in de komende maanden een nieuwe job vinden, mogen ze niet vroegtijdig opstappen.
De VDAB, die de cijfers bekendmaakte, rekent op zo’n 5.000 bijkomende werklozen op 31 december.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140810_01211423
Datum: 10/08/2014 om 17u16


Mening

We leven in economisch slechte tijden. Hoewel de media ons laat weten dat de gevolgen van de financiële crisis in 2008 steeds minder voelbaar zullen worden en we betere tijden zullen kennen, zijn er nog steeds veel mensen die hier niets van merken. België moet erg veel besparen en bedrijven krijgen het steeds moeilijker. Het feit dat werknemers in België bij het minste staken maakt het voor de bedrijven niet makkelijker. Het is daarom deze samenloop van omstandigheden + het feit dat werknemers in het buitenland goedkoper willen werken dat Belgische bedrijven sluiten en verhuizen naar het buitenland. Ik kan ze geen ongelijk geven, als ik een bedrijfsleider was zou ik hetzelfde doen. De sluiting van Ford Genk werd ruim op tijd ter sprake gebracht onder de bevolking. Ik kan mij zeker voorstellen dat de huidige werknemers gefrustreerd zijn, zeker als ze denken/weten dat ze geen werk meer zullen vinden. Het moet erg moeilijk zijn om te beseffen dat de plek waar je nu aan het werken bent er binnen enkele maanden niet meer zal zijn. Het artikel spreekt over 5000 bijkomende werklozen op 31/12/2014, dit is een groot aantal mensen. Ik hoop dat de maatschappij helpt bij het vinden van een nieuwe job voor deze mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.