actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2009, 01:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Zeven op de tien boetes niet geďnd

Zeven op de tien boetes niet geďnd


Wie van de rechter een geldboete krijgt en die niet betaalt, hoeft niets te vrezen. De overheid stuurt toch bijna nooit een deurwaarder. Resultaat: zeven op de tien strafrechtelijke boetes blijven gewoon onbetaald.



De rechter kan zoveel boetes opleggen als hij wil, het lijkt allemaal weinig uit te maken. Stel: je moet voor de rechter verschijnen voor het dealen van drugs. Of veel vaker: voor een verkeersovertreding. De rechter zal je sowieso een geldboete opleggen. Precies daar ligt het probleem. Wie die boete niet betaalt, mag in eerste instantie een aanmaning verwachten. Daarna krijg je wellicht een aangetekende brief. Maar daar blijft het dan bij. Een gerechtsdeurwaarder? Zover komt het in de meeste gevallen niet.

Wie de boete van een rechter niet betaalt, hoeft dus niet te vrezen dat hij daartoe gedwongen zal worden. De gevolgen laten zich intussen voelen. Zeven op de tien boetes blijven gewoon onbetaald omdat ze niet geďnd worden.

Minister van Financiën Didier Reynders (MR), die verantwoordelijk is voor het innen van de boetes, gaf de cijfers schoorvoetend aan kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD): in 2007 werd er zo minstens 100 miljoen euro aan boetes niet geďnd. En dat terwijl er in totaal 'maar' 138 miljoen euro te innen viel.

Lahaye-Battheu spreekt van een 'vergevorderde vorm van straffeloosheid'. 'Eigenlijk krijgt de burger maar één boodschap: je zou gek zijn als je een strafrechtelijke boete betaalt. Dat is natuurlijk een compleet fout signaal. En elk jaar wordt het erger: in 2005 werd er ruim 75 miljoen euro aan boetes niet geďnd. In 2006 was dat al 90 miljoen. En het blijft maar stijgen.'

'Wie echt niet kan betalen, zou in theorie een gevangenisstraf kunnen uitzitten. Maar ook dat is onmogelijk: de gevangenissen zitten al overvol.' Grootste probleem is dat Financiën in de meeste gevallen nalaat de openstaande vorderingen door te sturen naar een gerechtsdeurwaarder. 'In het arrondissement Hoei is zelfs al een paar jaar geen enkel dossier nog naar een gerechtsdeurwaarder gestuurd', weet Lahaye-Battheu.

In Vlaanderen is het probleem niet minder erg. Zo moest er in Antwerpen in 2007 normaal gezien 30,6 miljoen euro aan strafrechtelijke boetes geďnd worden. In de praktijk werd slechts 5,6 miljoen euro geďnd, waarvan 867.786 euro door een gerechtsdeurwaarder. In Hasselt hetzelfde: 11,7 miljoen euro aan boetes werd niet betaald, op een totaal van 14,8 miljoen. De deurwaarder inde amper 551.700 euro.

Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) erkent het probleem en dringt erop aan dat de inning van de geldboetes wordt overgeheveld van Financiën naar Justitie. 'Wij zijn ervan overtuigd: wat we zelf doen, doen we beter', zei hij eerder al.


Blog DS, 24-04-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2009, 02:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Een paar lezerreacties van lezers van DS... De ene heeft nog meer gelijk dan de andere, en de verontwaardiging die eruit spreekt, is alleszins ook mijn deel!
Met volgende bedenking: je zal maar 'flik' zijn en uren achter zo'n multanova zitten, om vervolgens deze onzin te lezen?!! Moet compleet demotiverend werken!!
Met dank aan ons stilaan compleet onwerkbaar federaal overheidsapparaat, in het bijzonder Minister van Financiën Didier Reynders...



Op 24 april 2009 omstreeks 01u12, zei gunther:

ik heb nog nooit !!!!! een boete gehad die niet geind was. ben ik dan gewoon te dom dat ik wachtte ik kreeg een rappel en die betaalde ik. als ik dit lees miljaar waarom betaalde ik !!!!!!!!!!!!!


Op 24 april 2009 omstreeks 00u43, zei Nicolas:

Allé fijn, zouden ze het er ook zo bij laten als je je belastingen niet betaalt? Misschien wordt hij dan eens wakker, de Reynders.


Op 24 april 2009 omstreeks 00u21, zei Frans:

Moet die knoeier van een Reynders ook nog in de volgende regering? Of is het stilaan welletjes geweest?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 24th April 2009 om 02:15.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th April 2009, 15:36
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Amaai, hier ben ik van verschoten. Nooit gedacht dat het zo extreem was. Ik veronderstel dan dat dit geen boetes zijn die naar een familie ofzo gaan, dat dit enkel over boetes voor het gerecht zelf zijn?
En de regering maar klagen dat er niet genoeg geld in de staatskas zit...maar ja wat is nu 11 miljoen euro...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th April 2009, 12:58
Steven Willemsens's Avatar
Steven Willemsens Steven Willemsens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 86
Eeuwige humorist

Zoals wij Belgen zijn, kunnen we er toch ook mee lachen. Het leven zou er anders toch maar heel somber uitzien...
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Niets is zo machtig als het menselijk verstand,
tenzij het menselijk onverstand."

Uit : Het vliegende bed. W. Vandersteen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.