actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th January 2012, 18:00
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
Denkvermogen daalt al vanaf 45 jaar

Het functioneren van de hersenen begint al achteruit te gaan vanaf de leeftijd van 45 jaar. Dat blijkt uit een Brits-Franse studie waarbij 5.198 mannen en 2.192 vrouwen tussen 45 en 70 werden gevolgd. Tot dusver ging men ervan uit dat de veroudering van de hersenen pas vanaf ongeveer 60 jaar inzette. De studieresultaten wijzen er mogelijk op dat ‘hersenplak’ – mogelijk oorzaak of gevolg van de ziekte van Alzheimer – zich al op veel vroegere leeftijd begint te vormen.

De proefkonijnen waren allemaal om Britse ambtenaren of gepensioneerde ambtenaren (maar dat gegeven heeft uiteraard niets te maken met de mindere hersenprestaties). Bij het meten van de hersenfuncties werd rekening gehouden met de scholingsgraad.
In het onderzoek door het Franse gezondheidsinstituut Inserm en het University College in Londen werden het geheugen, de woordenschat, het denkvermogen en het uitdrukkingsvermogen getest over een periode van 10 jaar.

Alles achteruit behalve woordenschat
“De resultaten tonen aan dat de cognitieve vermogens – behalve de woordenschat – verminderen naarmate men ouder wordt. En hoe ouder men wordt hoe sneller die achteruitgang”, aldus professor Archana Singh-Manoux, leidster van het onderzoek.
Op tien jaar gingen de prestaties op het vlak van denkvermogen met 3,6 procent achteruit bij mannen tussen 45 en 49 jaar en met 9,6 procent voor mannen tussen 65 en 70. Bij de vrouwen is de daling even sterk (-3,6 procent) in eerste leeftijdsgroep, maar minder uitgesproken (-7,4 procent) bij vrouwen tussen 65 en 70.

Hersenplak vormt zich vroeg
De studie toont volgens critici niet aan wie in de onderzoeksgroep uiteindelijk dementerend wordt. Maar volgens Archana Singh-Manoux is wel bewezen dat de veroudering van de hersnenen en dus ook dementie een proces is dat zich ontvouwt over een periode van 30 jaar. De achteruitgang van de hersenen hangt volgens eerdere studies samen met de aanwezigheid van plak – plaques amyloïdes (meer daarover op www.alzheimer.nl) – in de hersenen. “Dat plak lijkt dus al in de hersenen aanwezig te zijn van jonge volwassenen”, stelt het Inserm.
“We moeten nu onderzoeken bij welke mensen die achteruitgang meer uitgesproken is dan gemiddeld en eventueel maatregelen nemen om die achteruitgang tegen te gaan. Het is beslist mogelijk om preventieve maatregelen te nemen”, aldus Archana Singh-Manoux.
Gezonde voeding, stoppen met roken, meer beweging en het cholesterolgehalte in de gaten houden, worden traditioneel aangeraden.
Meer over deze studie: Brain function can start declining ‘as early as age 45′ (BBC)
Directe link naar de studie
_____________
Bron: http://www.vief.be/gezondheid/denkv...af-45-jaar.html

Eigen mening: toepasselijk artikel voor deze periode van het jaar: examens, taken, presentaties, ... Bij de meesten onder ons is dit aftakelingsproces nog wel ver weg. Toch vind ik het interessant wat er hier in het artikel besproken wordt. De 'aftakeling' van het denkvermogen start vanaf een leeftijd van 45 jaar, dit is 15 jaar eerder dan dat men vroeger dacht.
Deze 'aftakeling' is het gevolg van 'hersenplak' dat zich vormt op de hersenen. Bij mensen waarbij dit harder gebeurd dan gemiddeld is de kans om de ziekte van Alzheimer of dementie te krijgen hoger. Het is dus mogelijk om preventieve zorgen toe te dienen zodat de symptomen langer teruggedrongen kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th January 2012, 23:59
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Het is altijd interessant om te weten hoe ons menselijk brein in elkaar zit. Dat de aftakeling van onze hersenen begint op 45-jarige leeftijd vind ik toch wel een verrassing. Voor een mens die 90 jaar wordt, begint de aftakeling van zijn hersenen dus al wanneer zijn leven nog maar half is. Dat kan ik mij niet meteen voorstellen. Het gegeven dat het proces des te eerder begint, hoe ouder men wordt, is toch ook wel verontrustend. Het is dan ook raar dat er geen verschil is tussen de achteruitgang van de prestaties van het denkvermogen van mannen en vrouwen. Vrouwen worden in het algemeen toch ouder dan mannen? Zou daar dan geen verschil moeten zitten?
De aftakeling beïnvloedt onze woordenschat blijkbaar niet, van dat gegeven mogen we dus al zeker zijn.
De boodschap om onze hersenen ‘gezond’ te houden: gezonde voeding, stoppen met roken, meer beweging en het cholesterolgehalte in de gaten houden, worden traditioneel aangeraden. Erg cliché, maar het zal zeker zijn nut hebben.
Het zijn inderdaad misschien zorgen voor later, maar we kunnen er nu al maar beter rekening mee houden voor het geval dat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th January 2012, 14:59
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Ik ga hier niet flauw over doen en geef toe dat het ouder worden voor mij persoonlijk betekent dat ik er langer over doe om iets in mijn geheugen te prenten. Als ik er een getal moet opkleven, dan zou ik zeggen dat ik nu de helft van de tijd meer nodig heb om iets te kunnen onthouden. Het zal uiteraard afhangen van persoon tot persoon. Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is om vooral je hersenen actief te houden. Soms zie je mensen al van 's morgens voor hun poppenkast hangen (tv) om daar 's avonds nog te liggen. Je bent volgens mij nooit te oud om iets bij te leren. Er bestaan cursussen genoeg, overal vind je lectuur. In bibliotheken kan je gratis kranten lezen. Ik denk dat, hoe minder je moet nadenken, hoe minder je kan nadenken en nog veel minder kan onthouden. Om maar een voorbeeld te geven: mijn overgrootvader was 96 jaar toen hij stierf. Tot op de laatste dag was hij goed op de hoogte van de actualiteit, had hij over alles zijn mening, stapte hij als een 18-jarige en kon hoofdrekenen als de beste. Van alle luxeproblemen was toen weinig of geen sprake.

Het is mij al wel opgevallen dat jonge mensen bv. niet of nog nauwelijks uit het hoofd kunnen rekenen. Onlangs nog vertelde mijn moeder dat de kassierster in de supermarkt teveel had aangerekend. Zij moest het verschil terugbetalen en moest hiervoor 2,60 euro aftrekken van 3,80 euro. Zij zocht tevergeefs naar haar rekenmachine en riep dan een collega om te vragen of zij haar kon helpen. Toen zei ze dat ze even haar gsm zou nemen om het uit te rekenen. Uiteindelijk heeft mijn moeder haar uit de nood geholpen. Het kind was dankbaar dat iemand haar kon helpen met deze moeilijke berekening.
Ik wil hier maar mee zeggen dat we op de duur zo afgestompt zouden kunnen geraken dat we voor alles en nog wat de machines voor ons zouden moeten laten denken. Ik denk dat we hier toch wel een stapje moeten terugzetten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th January 2012, 09:20
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Brein takelt af na 45

Ik denk dat het algemeen geweten is dat wanneer je ouder wordt, je dingen vergeet of nog eens hetzelfde vraagt, de namen van de kleinkinderen beetje door elkaar slaan,... Dit merk ik toch zeker bij mijn grootouders.

Ook mijn ouders krijgen het soms eens een beetje moeilijk. Toch zou ik het, aansluitend op wat Belinda zei, niet willen opnemen tegen mijn ouders wat hoofdrekenen betreft. Ik ben goed in rekenen, maar niet op het tempo dat mijn mama heeft. Zij is jarenlang kassierster geweest en heeft zelf nog de prijzen moeten intypen. Alles in euro omrekenen naar frank, ik begin er niet aan. Mijn vader dan weer, die werkt als arbeider en moet heel vaak lengtes van zijn platen voor veranda's optellen. Ik zou al veel sneller grijpen naar een rekentoestel. Maar ik ben dan ook niets anders gewoon. Vanaf mijn 1e middelbaar deed ik in de les niets anders dan met een grafisch rekentoestel werken.

Ik ben dus absoluut niet verbaasd dat de breinen al aangetast worden op de leeftijd van 45 jaar. Toch denk ik dat er nog duidelijke verschillen zijn van persoon tot persoon. Laatst in telefacts zag je een man van 90 die nog elke dag naar kantoor de boekhouding ging doen. Dat wil toch zeggen dat hij nog goed bij zijn hoofd is. Andere krijgen al tekenen van dementie op hun 75.
Een wereld van verschil.

Ik denk dat wanneer we de machinerie de overhand gaan geven, dat wij allemaal vermindere breincapaciteit hebben op latere leeftijd. Iedereen kan toch wel nog eens zijn hoofd gebruiken en lekker lang nadenken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.