actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2015, 13:35
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
België belooft Europa evenwicht in 2018

De federale overheid en de deelstaten herhalen hun engagement om ten laatste in 2018 hun begrotingen in evenwicht te brengen. Over de mindere ontvangsten voor de deelstaten door de nieuwe financieringswet blijft wel discussie bestaan.

Het overlegcomité boog zich over de documenten die aan Europa moeten worden overgemaakt. Dat België - alle niveaus samen dus - in 2018 een structureel begrotingsevenwicht wil bereiken, was al bekend. De doelstelling wordt ingeschreven in het stabiliteitsprogramma dat deze week aan de Europese Commissie wordt overgemaakt.

De discussie draaide vooral over de 750 miljoen euro aan inkomsten die de deelstaten dit jaar minder ontvangen als gevolg van de nieuwe financieringswet.

De Waalse regering blijft een bedrag van 144 miljoen euro betwisten, de Franse Gemeenschap kan naar eigen zeggen de laatste 55 miljoen niet meer ophoesten. De Vlaamse ministers zeggen hun huiswerk te hebben gedaan.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) hoopt wel de berekeningen van de FOD Financiën in de toekomst bij de begrotingsopmaak te krijgen en niet bij de begrotingscontrole. Vlaanderen wil zijn tekort in 2017 al wegwerken.

Tijdens het overlegcomité werd ‘akte genomen’ van het begrotingstraject dat de verschillende overheden willen volgen. Hoe elk beleidsniveau naar die doelstelling wil toewerken, is zijn eigen zaak. Volgens premier Charles Michel (MR) is het hernieuwde engagement belangrijk voor de geloofwaardigheid van België bij het saneren van de overheidsfinanciën.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150429_01655232

Mening: Ik denk dat er nog veel werk aan de winkel is vooraleer we de begroting in evenwicht willen brengen. 2018 is misschien wel een goed startpunt en ik hoop ook ten zeerste dat we dit halen of misschien wel vroeger halen. Toch heb ik mijn twijfels. Ons land heeft altijd wel enkele problemen gekend en ze zeggen zelfs dat ze in 2017 de tekorten al willen wegwerken. Er bestaat hier zeer veel discussie over en de mensen en politici kunnen hier over blijven debatteren. Ook al zeggen de Vlaamse ministers nu dat ze hun werk gedaan hebben, ik denk dat hun werk nooit gedaan is. Of alles nu goed loopt en we de begroting in evenwicht hebben gebracht is afwachten, maar ik heb er wel mijn twijfels bij.

Laatst aangepast door j*na.toelen : 29th April 2015 om 13:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.