actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2016, 14:06
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Zo zal het nieuwe rijexamen eruit zien

De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor het vernieuwde theoretische en praktische rijexamen. Op het theoretische examen zullen zware fouten in de toekomst ook zwaarder bestraft worden. Bij het praktijkexamen zullen voortaan zes in plaats van twee manoeuvres moeten uitgevoerd worden. "Ook de absurde straftijd van drie jaar voor bestuurders die hun voorlopig rijbewijs laten vervallen, wordt geschrapt", zo legt minister van Mobiliteit Ben Weyts uit.

Praktijkexamen: extra manoeuvres

Bij het praktijkexamen komen er extra manoeuvres. Vandaag zijn er maar twee vaste manoeuvres: 'keren in een smalle straat' en 'parkeren achter een voertuig'. In de toekomst komen daar de volgende vier bij: 'in rechte lijn achteruitrijden', 'evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen', 'loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren' en 'loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren'.

Tijdens de proef op de weg zullen de kandidaten ook moeten aantonen dat ze zelfstandig, zonder aanwijzingen van de examinator, beslissingen kunnen nemen en bijvoorbeeld met behulp van de GPS een bestemming kunnen bereiken. Het praktijkexamen wordt ook uitgebreid met een nieuwe gevaarherkenningstest in het examencentrum.

Deze computertest zal nagaan of kandidaat-bestuurders de weg goed kunnen lezen en de verschillende gevaren tijdig kunnen herkennen en correct kunnen inschatten. Volgens minister Weyts wordt de lat daarmee hoger gelegd. "Dat is ook nodig als we de dodentol lager willen krijgen", aldus de minister.

"Absurde straftijd vervalt"

"Ook de absurde straftijd van drie jaar voor bestuurders die hun voorlopig rijbewijs laten vervallen, wordt geschrapt", zo legt minister van Mobiliteit Ben Weyts uit.

Die drie jaar straftijd was minister Weyts al langer een doorn in het oog. Een theoretisch rijbewijs is 3 jaar geldig. Wie die termijn liet verlopen zonder het praktijkexamen af te leggen, kon tot nu toe alleen na een wachttijd van 3 extra jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. "Hemeltergend", aldus Weyts.

"De regel is ter goeder trouw ingevoerd om te vermijden dat kandidaat-bestuuders van voorlopig rijbewijs naar voorlopig rijbewijs springen. Maar het was een beetje met een kanon op een mug schieten. Het gebeurde nu vaak dat scholieren hun voorlopig rijbewijs via de middelbare school halen maar dat nadien in een schuif steken. Drie jaar later, wanneer ze klaar zijn voor de arbeidsmarkt en hun praktisch examen willen afleggen, krijgen ze te horen dat hun voorlopig rijbewijs vervallen is en dat ze drie jaar moeten wachten op een nieuwe kans."

De N-VA-minister schrapt nu die "absurde straftijd". "Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal eenmalig na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen", klinkt het.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/z...-zien-b8d8f2c4/
Eigen mening: Het vernieuwen van het theoretische en praktische rijexamen is volgens mij goed. Jongeren worden met veel meer geconfronteerd tijdens het rijden dan vroeger. Een heel simpel voorbeeld is de GPS, ik zou hem niet meer kunnen missen. In het begin dat je je rijbewijs hebt, is het toch steeds opletten omdat je nog niet zo goed kan inschatten. Nu leer je vanaf het begin met een GPS rijden.
Dat ze voorwaarts en achterwaarts parkeren nemen al extra manoeuvres is zeer goed. Zelf heb ik meteen geleerd achterwaarts te parkeren. Zo kan je veel sneller parkeren en je kan makkelijker terug vertrekken. Veel jongeren, die dit nooit van in het begin geleerd hebben, kunnen niet achterwaarts parkeren en ondervinden vaak moeilijkheden bij het parkeren.
De nieuwe regels omtrent het rijexamen zijn allemaal terecht en logisch.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 28th October 2016 om 14:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2016, 20:36
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Zo zal het nieuwe rijexamen eruit zien

Ik ben het eens met de mening van Laurence. Ik vind het een goede zaak dat het nieuwe rijexamen wordt uitgebreid. Enkel testen op 'het parkeren achter een auto' en 'het keren in een smalle straat' vond ik vrij absurd. Je kon bij dit eerste als het ware voldoende achteruit rijden om je voertuig vervolgens perfect te plaatsen. Dat is ook de reden waarom ik akkoord ben met 'het parkeren tussen twee voertuigen'. Echter is het in het artikel niet duidelijk of dit ook geldt voor het parkeren aan de rechterkant van de weg. Daarnaast vind ik het een enorme opluchting om te lezen dat men stappen onderneemt om de straftijden aan te passen. Het is niet realistisch om voor drie jaar gestraft te worden indien je voorlopig rijbewijs vervalt. Het was een overdreven straf om bepaalde gaten in het systeem te dichten. Dit kan naar mijn mening ook op een andere manier worden opgelost. Zowel het theoretisch als het praktisch rijexamen vond ik toen ik het aflegde een beetje ondermaats. Ik ben blij dat men dit nu optrekt naar een hoger niveau.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2016, 20:36
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
Zo zal het nieuwe rijexamen eruit zien

Ik ga akkoord met Laurence. Vorige week legde ik zelf mijn rijexamen af (met succes) en morgen zal ik voor de eerste keer alleen met de auto ergens naartoe rijden. Hoewel ik ondertussen al twee jaar 'ervaring' heb, voel ik me toch nog niet helemaal zeker over sommige manoeuvres. Natuurlijk heb ik wel geoefend om voorwaarts of achterwaarts in een parking te rijden, maar de juiste techniek beheers ik niet. Veel jongeren zullen het een slechte zaak vinden dat het rijexamen verandert, maar ik vind niet dat men mag zeggen dat het moeilijker wordt. Je moet op alle mogelijke situaties voorbereid zijn en je moet de wegcode correct kunnen hanteren. Het praktisch rijexamen hoort streng te zijn, net zoals het theoretisch rijexamen. Ik vind het niet meer dan normaal dat men grote overtredingen zwaarder zal bestraffen. Ik heb altijd al mijn bedenkingen gehad bij mensen die net geslaagd waren voor de theorie en achteraf dan zeiden dat 5 juiste antwoorden extra toch geen verschil uitmaken. Hier kan ik ze geen gelijk in geven. Van mij mag de cesuur (er mogen maximum 9 fouten gemaakt worden) gerust opgetrokken worden en mag ook het theoretisch examen strenger beoordeeld worden.

Laatst aangepast door Ellen.B*smans : 28th October 2016 om 20:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.