actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2015, 12:42
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Elia moet reserves aanspreken om electriciteitskrapte op te vangen

Elia moet reserves aanspreken om electriciteitskrapte op te vangen

Een combinatie van weinig zon en wind, het uitvallen van kerncentrale Tihange 1 en werken op het net zouden deze middag tot een stroomtekort kunnen leiden. Dat zegt energieleverancier Lampiris. Deze ochtend moest netbeheerder Elia al de zogenaamde tertiaire reserves aanspreken om de krapte op te vangen. Toch zegt Elia alles nog steeds onder controle te hebben.

Lampiris overweegt om tussen 14.00 en 15.00 uur een sms te sturen naar zijn klanten met de oproep om minder electriciteit te verbruiken. De leverancier verwacht dan een tweede 'moeilijk moment', na een eerste deze ochtend. ‘De sms staat klaar, maar we hebben hem nog niet verstuurd’, aldus ceo Tom Van de Cruys.

Elektriciteitsnetbeheerder Elia heeft deze ochtend de R3DP-reserves generatoren - zoals dieselmotoren bij bedrijven - moeten activeren om 413 megawatt extra vermogen op te wekken. ‘Er moet maar één bijkomend iets gebeuren, een geval van Murphy, en het afschakelplan moet in werking worden gesteld’, stelt Van de Cruys. In dat geval is een activering van het afschakelplan volgens hem niet ondenkbaar.

Elia erkent de krapte op de electriciteitsmarkt, maar zegt dat voorlopig alles onder controle is. De maatregel van Elia is wel degelijk 'ongebruikelijk', maar in een reactie aan onze redactie wijst de netbeheerder erop dat ze momenteel nog maar 40 procent van hun reserves aanspreken. Bij een dreigend tekort zijn er eerst nog heel wat andere mogelijkheden om extra stoom te vinden, alvorens sprake kan zijn van het afschakelplan. Die overige 60 procent bestaat bijvoorbeeld uit de zogenaamde onderbreekbare contracten met bedrijven. In dat geval worden deze grote afnemers van elektriciteit, mits een schadevergoeding, even zonder stroom gezet om het tekort elders op te vangen.

Naast die klassieke reserve heeft Elia ook nog een strategische reserve. Die strategische reserve is aangelegd ten tijde van de discussies over mogelijke blackouts en bestaat onder meer uit centrales die stilliggen, maar snel zouden kunnen heropstarten.

Recordprijzen op stroombeurs

Toch spreekt de topman van Lampiris over paniek. Hij wijst op de recordprijzen die op stroombeurs Belpex worden betaald voor elektriciteit, tien maal zoveel als anders.

Volgens Elia ligt het probleem vooral bij het tekort momenteel aan hernieuwbare energie, met name wind en zon, en minder aan het stil liggen van Tihange I. Vorige week lag Tihange I immers ook stil.

Bron: De Standaard, 22/09/15
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150922_01880165

Eigen mening: Momenteel kampt men bij ons met een elektriciteitstekort. Volgens het artikel is dit probleem te wijten aan een tekort aan hernieuwbare energie zoals wind en zon. Verder wordt ook het stilliggen van Tihange aangehaald, dit is echter niet de hoofdoorzaak. Ik denk dat het vooral van belang is om in tijden als deze (en ook vorig jaar toen er black-outs werden aangekondigd), mensen aan te sporen om minder elektriciteit te verspillen waar men kan. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat ik hieraan zelf ook mijn steentje kan bijdragen. Hernieuwbare energie wordt steeds belangrijker in ons huidige energienetwerk. Deze hernieuwbare energie kan echter vrij sterk fluctueren naargelang de weersomstandigheden, dus lijkt het me verstandig om steeds een back-upplan voorhanden te hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd September 2015, 13:22
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Het elektriciteitstekort is inderdaad een groot probleem. Dit heeft verschillende oorzaken. Ten eerste verspillen we veel te veel energie. Hiervoor vind ik het goed dat Shanice stilstaat bij het feit dat ze zelf ook haar steentje kan bijdragen. Ik denk dat we dat allemaal moeten. Ten tweede is het elektriciteitstekort inderdaad te wijten aan een tekort aan hernieuwbare energie. Wanneer ik hier overal bij stilsta, heb ik vooral een probleem bij het volgende: ‘Apple lanceert elektrische auto in 2019’. Dit artikel las ik vandaag ook in De Standaard. Wanneer er een tekort is aan energie toch nog een auto op elektriciteit uitvinden? Ik vind het een beetje vreemd. Ik begrijp dat we deze auto nodig hebben voor de vervuiling tegen te gaan, maar misschien is dit niet de goede oplossing, omdat ook elektriciteit een probleem is.
We zullen dus zeker een back-upplan nodig hebben. Wat dit echter zal zijn, is nog de vraag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.