actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2009, 18:40
Naime.Ozdemir Naime.Ozdemir is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 27
Het rauwe Vlaams Blok is terug

Dewinter wil niet dat zijn partij een N-VA+ of LDD-bis wordt
NVT - Filip Dewinter heeft een glorieus weekend achter de rug. Met Frank Vanhecke reed Vlaams Belang er een wiel af, maar na het congres van afgelopen weekend is het duidelijk dat Dewinter en Dewinter alleen de koers bepaalt. En die zal hard zijn, zoals in het verleden: 'Het moet afgelopen zijn met de islamisering'. Fabian Lefevere
Partijvoorzitter Bruno Valkeniers had zich zijn weekend wellicht anders voorgesteld. Op het congres van zaterdag stelde hij zijn vernieuwingstekst voor, en de daarmee gepaard gaande verruiming. Dat werd evenwel meteen overschaduwd door de demarche van Frank Vanhecke. De erevoorzitter kondigde aan niet langer in het partijbestuur te willen zetelen. Valkeniers gaat nog praten met Vanhecke maar om hem heen woekert de dissidentie voort: partijcoryfeeën als Marie-Rose Morel en Karim Van Overmeire gingen Vanhecke al voor, en senator Jurgen Ceder is openlijk erg sceptisch over de plannen van de voorzitter.

Vlucht vooruit

Het VB is amper bekomen van die schokgolf of Filip Dewinter kiest voor de vlucht vooruit. Gisteren, te gast bij De Ochtend op Radio 1, sprak hij harde taal over de islamisering in Vlaanderen. Hij inspireerde zich op het Zwitserse referendum waarmee minaretten verboden worden om ook hier het thema 'minaretten' voor zich op te eisen. Hij gaat in het Vlaams Parlement namelijk vragen om de wet op de Ruimtelijke Ordening aan te passen, zodat 'gebouwen in oosterse bouwstijl' - zoals hij het noemt - niet langer kunnen. 'Dat past niet bij de Vlaamse identiteit. Dat is een symbool voor de oprukkende islam, net zoals hoofddoeken, Koranscholen of buurtwinkels zonder alcohol dat zijn', luidt zijn redenering.

De agenda van Filip Dewinter voor deze week illustreert volop zijn intenties met de partij. Hij ging gisteren bloemen leggen op het graf van Patrick Mombaers, die tien jaar geleden stierf nadat allochtone minderjarigen een ijzeren staaf naar hem gegooid hadden. Later op de week verspreidt hij onder meer pamfletten tegen de regularisering van asielzoekers. Dewinter bespeelt weer de aloude thema's van zijn partij - vreemdelingen en veiligheid - die door hun rauwheid het voormalige Vlaams Blok in het cordon sanitaire deden belanden. En in één adem valt hij de 'politiek correcte kerk van media en politiek' aan die dergelijke thema's zouden bagatelliseren. Volgens sommigen is afgelopen weekend eens en voorgoed een eind gekomen aan de verruimingsplannen van de partij, en hebben de hardliners de touwtjes weer strak in handen.

Niet meer verruimen

'Natuurlijk zal de partij niet meer verruimen', stelt een tegenstander van Dewinter. 'In de hem eigen stijl blijft hij zich richten tot de Seefhoekkiezer, (die symbool staat voor al wie in een verkommerde buurt met veel allochtonen woont, red.). Ik vraag me af hoe we zo weer verkiezingen gaan winnen. Het is alsof Dewinter niet begrijpt dat de maatschappij grondig veranderd is. Vroeger had het VB geen strategie nodig: alle ontevredenen belandden sowieso bij ons. Maar nu is er forse concurrentie met de N-VA en Lijst Dedecker. We moéten ons ondertussen wel bezig houden met politieke strategie. En toch blijft Dewinter volharden in zijn oude methodes.'

Die laatste ontkent dat niet, en ziet eigenlijk ook het probleem niet. 'Dat zijn nu eenmaal de thema's die mij het meest ter harte gaan', zegt Dewinter. 'En ik ben heus niet van plan om mij daarvoor te verantwoorden. Ik denk dat het draagvlak voor ons programma nog altijd erg groot is, en dat we daarmee ook weer verkiezingen kunnen winnen. Als we ons nu willen handhaven moeten we dat doen met die onderwerpen waarop we het verschil maken. Ik wil niet dat VB evolueert in een LDD-bis of een N-VA+. Ik besef dat de maatschappij evolueert, maar ik schaam me niet voor ons verleden.'


Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...cleID=GSA2J3C8V
Datum: 01/12/2009


MOTIVERING: Afgelopen zaterdag werd nog gesproken van een nieuwe visietekst, einde van het tijdperk van “hard liners” en zei men “VB wil radicale maar fatsoenlijke partij worden”. De woorden zijn nog niet koud of er is terug sprake van een rauwe Vlaams Blok. Puur politiek (om stemmen binnen te halen) is het vermoedelijk een positieve zet om de partij duidelijk te onderscheiden van LDD en
N-VA. Er wachten onze nog verschillende zwarte zondagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.