actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2013, 09:22
T*on.VanLooy T*on.VanLooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Bouwel
Posts: 23
Tweeduizend nepwerklozen kochten valse ontslagbrief

Zowat 2.000 nepwerklozen hebben jarenlang onterecht voor ruim 10 miljoen euro aan uitkeringen getrokken. Dat konden ze omdat ze onder andere valse C4's kochten bij spookfirma's. Het arbeidsauditoraat in Brussel wil vijftien organisatoren achter de fraude nu voor de strafrechter. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws.
De sociale fraude is een van de grootste ooit van de afgelopen twintig jaar, zegt de Brusselse substituut-auditeur Fabrizio Antioco. De handel in illegale attesten duurde van 2003 tot 2011. De organisatoren van de zwendel werkten vooral met firma's die enkel op papier bestonden. Het netwerk verkocht valse ontslagbrieven tegen prijzen van 150 tot 350 euro. Naar schatting ongeveer 2.000 kopers kregen op die manier onterecht toegang tot werkloosheidsuitkeringen.

Antioco spreekt van minstens 10 miljoen euro onterecht uitbetaalde werkloosheidssteun. De bende verkocht daarnaast ook nagemaakte invaliditeitsattesten.

Onbegonnen werk

Toch hoeven die 2.000 mannen en vrouwen niet meteen een strafonderzoek te vrezen, zegt Antioco. ‘Om te beginnen is het haast onbegonnen werk om 2.000 mensen te laten vervolgen voor de rechtbank. Daarnaast is het merendeel van hen al zeer zware administratieve sancties opgelegd: ze moeten de onterecht verkregen uitkering terugbetalen en als ze op dat moment werkloos zijn, spelen ze ook tot 52 weken hun uitkering kwijt.'

Antioco hoopt dat de raadkamer het immense fraudedossier in september of oktober kan behandelen.

Bron: De Standaard
18/04/2013

Eigen mening: Dit is een schandalig voorbeeld van sociale fraude. De verkopers van deze attesten kan ik mij al levendig voorstellen. Ik stel ze me voor als geboren oplichters zoals we die allemaal kennen uit bijvoorbeeld de voetbalwereld of van de films. Van zulke mensen verwacht je zoiets bijna. Maar dat er 2000 mensen die een gewone job hadden aan zoiets meedoen om een werkloosheidsuitkering te krijgen, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Die mensen beseffen niet van wie ze allemaal geld stelen. Want dat is het wel, ze stelen geld van iedereen als ordinaire bandieten. Ze stelen in de eerste plaats van de staat, 10 miljoen euro in totaal. En dan schrikken mensen nog als de staatsschuld maar blijft stijgen. Zolang mensen als deze het geld van de staat blijven afpakken, zal deze blijven stijgen. Ik vind het jammer dat niet alle 2000 nepwerklozen voor de strafrechter verschijnen, want nu moeten ze enkel hun uitkeringen terugbetalen en krijgen ze een jaar geen uitkeringen indien ze zelf geen werk meer hebben. Dat vind ik niet streng genoeg voor deze mensen.

Laatst aangepast door T*on.VanLooy : 18th April 2013 om 09:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th April 2013, 12:17
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik ben akkoord met Toon. Er moet een manier gevonden worden om die 2000 profiteurs voor de rechter te krijgen. De nepfirma's kunnen zich waarschijnlijk ook een goede advocaat veroorloven en zo met een lage straf wegkomen met hun gesjoemel. Ik snap niet dat die 2000 mensen zo willen profiteren van een systeem dat ontworpen is om mensen te helpen. Als gevolg van deze mensen zullen er stemmen opgaan dat er in onze sociale zekerheid en zeker in de werkloosheidsuitkering gesnoeid mag worden, want deze helpen toch alleen maar mensen die profiteren van het werk van een ander. Dit terwijl anderen de sociale zekerheid en werkloosheidsuitkering nodig hebben. Er zou ook strenger moeten gecontroleerd worden naar wie het geld uit de sociale zekerheid gaat. Maar ik vermoed dat er met de besparingen en de grote overheidsschuld hier niet snel aan gewerkt zal worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th April 2013, 15:15
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
'Ongelooflijk' was het woord dat in mijn hoofd kwam toen ik het artikel aan het lezen was. Hoe is het mogelijk om van 2003-2011 bijna 2000 mensen uitkeringen te geven waar ze geen recht op hebben en niemand die hiervan iets merkt. Misschien merkte sommige mensen het wel, maar werden ze tegengewerkt door één of andere reden. Ik twijfel zeker niet aan het feit dat er nog STEEDS mensen zijn die hetzelfde doen als deze 2000.

Misschien zijn er wel mensen van die 2000 die het echt nodig hebben, maar dat vind ik nog altijd geen geldige reden om dit gedrag goed te praten. Ruim 10 miljoen euro is 'verloren' gegaan want ik betwijfel of deze mensen het wel degelijk moeten terugbetalen. ALS ze al ermee doorgaan tenminste ....

Het is misschien ergens wel begrijpelijk dat mensen het niet direct gezien hebben met de miljoenen gegevens die de staat heeft. Maar deze soort situaties zorgen ervoor dat soortgelijke gevallen niet meer gebeuren. Althans dat mag ik hopen dat de overheid hieruit leert.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.