actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2014, 12:21
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
GAS-boetes voor foutparkeren

GAS-boetes voor foutparkeren

27-10-2014 om 06:30 door vhn


Sinds juli kunnen steden en gemeenten foutparkeerders snel bestraffen met een GAS-boete. Voorloper Mechelen verwacht dit jaar 1,5 miljoen euro te ontvangen van bestuurders die hun auto plaatsen op het voetpad, het zebrapad of andere plaatsen waar dat niet mag.
Door een GAS-boete in plaats van een klassieke bekeuring uit te schrijven, kunnen steden meer grip krijgen op het parkeerbeleid. Ze zijn niet langer afhankelijk van een vervolging door het parket en de inning door Financiën van het geld. Het gerecht heeft niet altijd de tijd en middelen om in te zetten op kleinere overtredingen die grote gevolgen kunnen hebben voor het verkeer in een stad of drukke gemeente. En dat frustreerde hen.

Door het systeem van de gemeentelijke administratieve sanctie beheert een stad de hele cyclus. Ze stelt de regels voor parkeren op, controleert ze en bestraft de overtreders. De vaststellingen kunnen worden gedaan door politiemensen, gemeentelijke ambtenaren én werknemers van een autonoom gemeentelijk parkeerbedrijf.

Sinds juli hebben gemeenten naar eigen zeggen veel meer grip gekregen op foutparkeerders. De vlottere bestraffing van foutparkeerders zal anderhalf miljoen euro opleveren, verwacht Mechelen.

‘Andere centrumsteden zijn ook bezig met de invoering van het GAS-systeem voor parkeerovertredingen’, zegt de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141026_01342872

Mening: Ik vind het een goed idee dat nu de gemeenten het parkeerbeleid in handen hebben. Het is inderdaad zo dat de politie de middelen niet altijd heeft om deze 'kleine' overtredingen te bestraffen. Jammer genoeg is het foutparkeren wel een groot probleem. Ik woon namelijk in het centrum en het gebeurt heel vaak dat er mensen voor onze oprit geparkeerd staan waardoor wij als bewoners geen plaats hebben.

Mijn leerkracht van het vierde leerjaar heeft ooit een leuke oplossing gevonden voor iemand die op het zebrapad stond geparkeerd. We waren met de klas even gaan wandelen in de buurt en kwamen terug aan het zebrapad voor de school. Mijn leerkracht heeft toen vriendelijke gevraagd aan de bestuurder, die nog in zijn auto zat te wachten, om zijn voertuig te verplaatsen. De man wilde dit echter niet doen. Toen heeft mijn leerkracht tegen ons gezegd dat we over de auto mocht kruipen. Uiteindelijk heeft de man zijn auto toch verplaatst.

Laatst aangepast door Lindl Wijnants : 27th October 2014 om 12:32.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.