actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2015, 12:01
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Laat alle vrouwen testen op borstkankergen

za 17/10/2015

Als alle vrouwen zouden laten testen of ze een borstkanker-genmutatie hebben, dan kan dat elk jaar 750 tot 1.000 kankers voorkomen. Dat zeggen experts naar aanleiding van het jaarlijkse BRCA-congres aan de VUB in Brussel. Momenteel kunnen enkel vrouwen van wie vermoed wordt dat ze drager zijn van het gen, bijvoorbeeld omdat in hun familie veel borstkanker voorkomt, zich laten testen.

In ons land hebben vrouwen ongeveer 10 procent kans om in de loop van hun leven borstkanker te krijgen en 1,5 procent om eierstokkanker te krijgen. In de meeste gevallen gaat het om een niet-erfelijke variant van borstkanker, maar bij 5 tot 10 procent van de vrouwen met borstkanker speelt wel een erfelijke factor mee.

Vrouwen met een zogenoemde BRCA 1 of BRCA 2-genmutatie lopen een verhoogd risico om borstkanker (tot 80 procent) en eierstokkanker (tot 60 procent) te krijgen, en dat al op erg jonge leeftijd. Vaak is het preventief verwijderen van de borsten en/of de eierstokken de enige optie. Enkele jaren geleden liet de Amerikaanse actrice Angelina Jolie preventief haar borsten en eierstokken wegnemen omdat ze drager was van de genmutatie.
"Mensen weten niet of niet op tijd dat het gen in hun familie voorkomt"

Momenteel laten in ons land elk jaar ongeveer 7.000 vrouwen zich testen op de aanwezigheid van BRCA 1 of BRCA 2. Dat aantal stijgt elk jaar. Zeker sinds Angelina Jolie (kleine foto) met haar verhaal naar buiten kwam, zien artsen meer patiënten die dat willen laten doen.

Voorlopig kunnen enkel vrouwen van wie vermoed wordt dat ze drager zijn van de genmutatie zich laten screenen, bijvoorbeeld omdat in hun familie veel borstkanker voorkomt. Maar volgens Jacques De Greve, diensthoofd van het UZ Brussel, weten veel mensen niet of niet op tijd dat het gen in hun familie voorkomt.

"De test wordt nu uitgevoerd als er al een voorgeschiedenis is van kanker, het preventieve karakter van de screening gaat zo verloren. Bovendien leven de helft van de vrouwen en mannen in families die klein zijn of waarvan ze de voorgeschiedenis niet kennen", argumenteert De Greve. Als ŕlle vrouwen zich zouden laten testen, zou dat elk jaar 750 tot 1.000 kankers voorkomen.

Aan de genetische screening op BRCA I en BRCA 2 hangt ook een prijskaartje: alle vrouwen testen die dat willen zou jaarlijks 10 miljoen euro kosten.

bron: De Redactie

Eigen mening:
Onderzoek wijst uit dat wanneer elke vrouw zich zou laten testen op borstkanker-genmutatie dat er 750 tot 1000 vrouwen kankers kunnen voorkomen worden. Kanker is een erge aandoening die we moeten bestrijden. Naar mijn mening moet dit dan ook gebeuren. Er zijn al genoeg kankers die we niet kunnen voorkomen. Nu we eenmaal de middelen hebben om borstkanker preventief te onderzoeken moet dit ook gebeuren. Het prijskaartje van 10 miljoen euro vind ik dan ook echt verantwoord.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2015, 17:08
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Laat alle vrouwen testen op borstkankergen

Net zoals Bart vind ik het een goed idee dat elke vrouw zich moet kunnen laten screenen op het gen dat zorgt voor borstkanker en eierstokkanker. Het kostenplaatje dat eraan hangt is klein in vergelijking met wat de behandeling van kanker kost. Elke vrouw waarbij kanker voorkomen kan worden, is een vrouw dat (waarschijnlijk) geen kanker zal moeten doormaken. Het kan natuurlijk zijn dat de vrouw in kwestie wel een andere kanker zal ontwikkelen, maar elke kanker die bestreden kan worden moet naar mijn mening bestreden worden. Het is voor vrouwen wel een moeilijke keuze om haar borsten en eierstokken al dan niet te laten verwijderen. Toch denk ik dat vele mensen toch de keuze zullen maken om de operatie te ondergaan omdat ze de kans op kanker willen vermijden. Als ik na de test te weten zou komen dat ik kans heb om borstkanker of eierstokkanker te ontwikkelen, zou ik geen moment twijfelen. Gezondheid gaat voor alles.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.