actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th June 2005, 18:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Tja... (2)

Iraniërs weigeren ,,drinkgelag''


BRUSSEL - De lunch in de Kamer met een delegatie van het Iraanse parlement gaat niet door. De Iraniërs eisten dat niemand tijdens de maaltijd alcohol dronk. ,,Zelfs voor een tolerante Herman De Croo is dat een vorkje te ver'', aldus de kamervoorzitter.


Van popsterren is het bekend. Vooraleer ze willen optreden, moet een uitgebreid eisenpakket worden ingewilligd. De Rolling Stones willen bijvoorbeeld altijd een snookertafel, een pingpongtafel, een flipperkast en nog wat computerspelletjes achter het podium.

Ook politici hebben zo hun eisen. Neem bijvoorbeeld de delegatie van de Iraanse Consultatieve Islamitische Raad die vandaag onder leiding van Gholamali Haddad Adel een bezoek brengt aan het Belgische parlement.

Iraniërs eten net als andere moslims geen varkensvlees en drinken geen alcohol. Het ligt voor de hand dat de gasten geen varkenshaasje in rodewijnsaus geserveerd krijgen. Maar de Iraanse delegatie eiste dat niemand alcohol zou drinken. ,,Ik heb geen eisen op papier gekregen'', zegt De Croo. ,,Maar het klopt dat mij onrechtstreeks de vraag is gesteld geen alcohol te serveren.'' Een oplossing was de lunch te vervangen door een ontbijt. Uiteindelijk verkoos De Croo de lunch af te zeggen en de delegatie te ontvangen in een audiëntie.

VLD-kamerlid Willy Cortois vindt de houding van de Iraniërs vreemd: ,,Zelf kunnen ze kiezen geen alcohol te nuttigen, maar dat opleggen aan de gastheer? Dat gaat te ver. Als ik naar Iran ga, pas ik mij aan. Omgekeerd moet dat ook gelden.''

Onlangs werd het Nederlandse parlement met hetzelfde probleem geconfronteerd. Ook in Den Haag werd het diner afgelast.

Een andere eis van de Iraniërs is dat ze geen vrouwen de hand willen schudden. Vanmiddag wordt de delegatie ontvangen door senaatsvoorzitter Anne-Marie Lizin (PS). Hoe Lizin haar collega zal begroeten, is niet bekend.


30/06/2005

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.