actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2014, 11:29
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Vlaamse overheid investeert in twintig fietsprojecten

Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts maakt 1,6 miljoen euro vrij voor de aanleg en opwaardering van fietspaden. In totaal worden, verdeeld over de vijf Vlaamse provincies, twintig projecten geselecteerd waar de Vlaamse overheid 40 procent van de realisatiekosten op zich zal nemen. Het saldo wordt betaald door de betrokken provincies en gemeentes.

Het grootste bedrag gaat naar de provincie Antwerpen, waar een budget van 575.590 euro zal worden verdeeld over vijf projecten. Daarnaast worden telkens vier initiatieven voorzien in telkens Vlaams-Brabant (312.601 euro), Limburg (307.778 euro) en Oost-Vlaanderen (194.674 euro). Tenslotte worden ook drie projecten gepland in West-Vlaanderen (261.145 euro).

Bron: Express, 8 december 2014
http://www.express.be/sectors/nl/lo...cten/209748.htm

Mening:
Eindelijk, investeert de overheid in fietsprojecten.

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan keert de overheid subsidies uit aan diegene die met een elektrische wagen rijden. Tijdens 'het elektrisch rijden' komen er namelijk geen schadelijke uitlaatgassen vrij. Bovendien, wil de overheid de mensen aanzetten om zich dagelijks samen naar hun werk te verplaatsen (carpoolen) of met de fiets te gaan ('bike to work'). Ik vind dat bovenstaande initiatieven stuk voor stuk doeltreffend kunnen zijn. Een voorwaarde hiervoor is dat de overheid voor de nodige infrastructuur moet zorgen. Betreffend voor bovenstaande initiatieven: oplaadpompen (elektrisch rijden) en carpoolparkings (carpoolen). De overheid heeft naar mijn mening hierin al goed werk geleverd. Hetgene wat nog ontbreekt, is een goede, uitgebreide fietsinfrastructuur. Naar mijn mening kunnen de Vlaamse fietspaden 'een opknapbeurt' gebruiken. Daarnaast, vind ik dat ons fietsnetwerk verder uitgebreid moet worden, zodat iedereen de kans krijgt om zich op een veilige manier met de fiets (naar hun werk) te verplaatsen. Hoe kan je anders, als overheid, van je bevolking verwachten dat ze op een milieuvriendelijke manier (in dit geval met de fiets) zich verplaatst ?

Ik lees in het artikel dat Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts vindt dat de Vlaamse bevolking nog altijd te gemakkelijk voor de auto kiest. Dit gedrag van de Vlaamse bevolking is naar mijn mening niet meer dan logisch te noemen. We beschikken immers over tamelijk veilige en uitgebreide verkeerswegen, maar een onvoldoende uitgerust fietsnetwerk. Deze situatie vergelijk ik met de keuze die je hebt wanneer je de trein neemt: 1ste klasse of 2de klasse ? Stel je voor dat er geen prijsverschil is. Dan kiezen de meeste mensen toch voor de beter uitgeruste manier van reizen. Net zoals de meeste mensen kiezen om zich 'op een comfortabele manier' met de auto te verplaatsen. Ik ben bijgevolg blij dat Ben Weyts tot het inzicht is gekomen dat je mensen niet alleen met woorden moet stimuleren, maar vooral met daden (financiële inspanningen om het gebruik van de fiets te stimuleren).

Investeren in een beter uitgerust fietsnetwerk kan volgens mij op lange termijn een win-winsituatie betekenen. Je gaat immers niet alleen de opwarming van de aarde tegen door mensen te stimuleren om de fiets te gebruiken. Daarnaast, zet dit de mensen aan tot beweging. Recent kwam in het nieuws dat 51 % van de Belgische werknemers met overgewicht kampt en het gemiddelde BMI de afgelopen 20 jaar van 24,6 (= gezond gewicht) naar 25,8 (= overgewicht) toenam. Om deze trend tegen te gaan, kan een betere en uitgebreide fietsinfrastructuur eveneens een hulp bieden.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 8th December 2014 om 12:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.