actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2012, 16:21
lennert_goos7@hotmail.com lennert_goos7@hotmail.com is offline
Lennert Goos
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Olen
Posts: 44
Steeds stijgende criminaliteit in Leuven

De toename van de overlast in het Leuvense uitgaansleven kan niet blijven duren. De cafébazen op de Oude Markt krijgen nog enkele maanden om oplossingen aan te dragen. Anders staat het volgende schepencollege voor een moeilijke beslissing", aldus burgemeester Louis Tobback donderdag tijdens de voorstelling van de criminaliteitscijfers voor 2011.

Volgens Tobback wordt het opleggen van een nachtelijk sluitingsuur dan onafwendbaar. Het aantal uitgaansgerelateerde feiten van slagen en verwondingen steeg in 2011 in het centrum van Leuven tot het recordaantal van 487. Ook gauwdiefstallen, diefstallen met geweld, en feiten van vandalisme namen toe.

De overlast is volgens korpschef Jean-Paul Mouchaers niet alleen een gevolg van alcohol- en druggebruik, maar ook van normvervaging, "die ten aanzien van agenten soms hallucinante proporties aanneemt". Volgens Tobback bevestigt dit het vermoeden dat Leuven 's nachts "een hoop crapuul over de vloer krijgt". "Het kan niet langer dat we 's nachts op de Oude Markt en omgeving zoveel politie blijven inzetten."

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...1662/-1743.aspx
Mijn mening: Ik denk dat dit niet enkel een probleem is in Leuven. Ook andere grootsteden en vooral studentensteden worden gtroffen door dit soort van overlast. Zelfs in kleine dorpen en gemeenten stijgt het vandalisme en geweld. Vaak ligt de oorzaak bij het overmatig gebruik van alcohol en drugs en dan zal een vervroegd sluitingsuur niet helpen vrees ik. Het "crapuul" zal dan zorgen dat ze tegen het vroegere sluitingsuur even stoned of dronken zijn zoals anders en zal er evenveel overlast zijn. Dat nu de caféuitbazen voor een oplossing moeten zoeken vind ik niet terecht. Zij proberen ook alleen maar hun kost te verdienen en kunnen er vaak weinig aan doen als er gevochten word... Anderzijds als ze een oplossing kunnen vinden voor de overlast is het natuurlijk wel goed!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2012, 18:00
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Je kan inderdaad wel stellen dat het een probleem is dat er zoveel overlast plaatsvindt in Leuven. Zoals Lennert aanhaalt, denk ik inderdaad ook dat andere grootsteden te kampen hebben met deze problemen.
Interessant vind ik dat korpschef Jean-Paul Mouchaers de normvervaging bij jongeren aanhaalt. Het kan volgens mij wel kloppen dat dat er ook iets mee te maken heeft.
Hopelijk wordt er een redelijke oplossing gevonden voor deze overlast.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2012, 18:33
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Leuven staat bekend als studentenstad, dat deze studenten al eens een stapje in de wereld zetten kan ik begrijpen. Het probleem ligt volgens mij deels bij de mensen die niet studeren en naar Leuven afzakken om uit te gaan. Hoe drukker, hoe groter de kans op overlast.
Daarnaast hebben kennissen van mij ook problemen gehad met lokale jongeren. Ze gooiden glazen bier en flesjes om te provoceren. Eens er een reactie kwam, lokten ze de mensen naar buiten in de hoop op een confrontatie.
Graag zou ik nog besluiten dat ik dit absoluut niet wil veralgemenen naar alle lokale jongeren of mensen die Leuven bezoeken om uit te gaan. Ik wil enkel aanhalen dat deze elementen misschien een deel van het probleem zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.