actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2013, 13:42
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
"Indrukwekkend veel spuiten, spijtig genoeg"

In Antwerpen heeft de zogenoemde spuitenpatrouille vorig jaar 5.864 gebruikte drugsspuiten gevonden, een record dat maar liefst 20 procent hoger ligt dan in 2011.
De spuitenpatrouille is een initiatief van de Free Clinic, een begeleidingscentrum dat in heel Vlaanderen actief is. Twee maal per week trekt de patrouille, die bestaat een professionele begeleider en enkele vrijwilligers, door de Antwerpse straten op zoek naar weggeworpen spuiten.

Vorig jaar vonden zij maar liefst 5.864 gebruikte spuiten, met 20 procent meer een opvallende stijging tegenover 2011. "Het aantal gevonden spuiten is inderdaad indrukwekkend, spijtig genoeg", zegt Ivo Thery van de spuitenpatrouille. "Ik vermoed dat er meer niet-Belgen ook hun spuiten ergens achterlaten."

Vroeger slingerden drugsspuiten vooral rond in Antwerpen-Noord, maar sinds de verhoogde controles in die wijk verspreidt het fenomeen zich nu ook naar andere stadsdelen, zoals Deurne of Linkeroever.

Zowel de spuitenpatrouille als de Vlaamse Spuitenruil pleiten voor meer spuitcontainers in de stad waar druggebruikers hun naald veilig in kunnen deponeren. Momenteel loopt een proefproject in Antwerpen met drie van die containers. Daarin werden vorig jaar zo'n 12.000 naalden gedeponeerd. Via Spuitenruil werden nog eens zo'n 300.000 spuiten ingewisseld.

Bron : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...uitenpatrouille

Mening :
Ik vind dit jammer om te lezen, maar ik schrik er ook niet van. Ik heb namelijk onlangs een artikel gepost waarin stond vermeld dat België het drugsparadijs zou zijn van Europa. Het kan dan ook niet anders dat er zoveel spuiten hier in België worden gevonden. Jongeren grijpen ook op jongere leeftijd naar drugs en staan er niet bij stil dat dit zware gevolgen kan hebben, zoals een verslaving.
Wat ik wel vreemd vind is dat de spuitenpatrouille pleit voor meer spuitcontainers in de stad. Hierin kunnen de druggebruikers hun naald veilig deponeren. Dit geeft precies een signaal dat het druggebruik legaal is in ons land en dat er geen maatregelen worden getroffen op het vlak van het druggebruik.
Het is inderdaad beter dat deze spuiten veilig terecht komen in een spuitcontainer dan dat ze slordig rondslingeren op straat. Er lopen ook kinderen op straat die deze spuiten kunnen vinden en er mee in aanraking kunnen komen. Toch vind ik het gebruik van deze spuitcontainers geen goede oplossing! Er moeten juist maatregelen getroffen worden, zodat zowel het aantal druggebruikers als het aantal drugsspuiten zullen dalen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.