actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2014, 16:50
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
"Jongenstoilet, meisjestoilet én een toilet voor iedereen"

"Jongenstoilet, meisjestoilet én een toilet voor iedereen"

De Nederlandse holebibelangenvereniging COC en Transgender Netwerk Nederland (TNN) pleiten voor genderneutrale wc's op middelbare scholen. Om de aandacht daarop te vestigen is er morgen een actie op 100 Nederlandse middelbare scholen. Leerlingen zullen dan stickers hangen die aangeven dat de toiletten er zijn voor iedereen.

COC en TNN geven aan dat heel wat transgenders het moeilijk hebben op school. Ze moeten elke dag kiezen of ze naar een jongens- of meisjestoilet gaan. Vaak zijn ze bang en houden hun plas een hele dag op om dan thuis naar toilet te gaan.

Daarom vragen de belangenverenigingen naar jongenstoiletten, meisjestoiletten én genderneutrale wc's (of "wc's voor iedereen"). Toiletten alleen voor transgenders zouden dan weer stigmatiserend werken.

Met de nationale wc-actie wordt ook gevraagd om scholen "transvriendelijker" te maken. Zo kan er bijvoorbeeld gelet worden op de omkleedfaciliteiten tijden de lessen lichamelijke opvoeding en de administratieve afhandeling bij naam- en geslachtsregistratie.

Bron: De Redactie, 11/11/2014, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2145531

Commentaar:
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat wc's een probleem zouden zijn voor mensen, maar nu ik dit artikel heb gelezen, denk ik er toch wel anders over. Ik denk dat transgenders het vaak al moeilijk hebben, ze moet er eerst al voor uitkomen en dan moeten ze alle behandelingen ondergaan. Ik denk dat dat niet gemakkelijk is, en dat ze dan zulke keuzes in het openbaar willen vermijden. Ik snap het standpunt van de transgenders, om genderneutrale wc's in te voeren, maar ik weet niet of dit allemaal wel haalbaar is. Hopelijk wordt er wel een oplossing gevonden, want het is niet fijn dat mensen zich hierdoor niet goed in hun vel voelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.