actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2015, 08:04
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Weg vrij voor privatisering Proximus en Bpost

De regering-Michel heeft een wettelijk kader gecreëerd om de verkoop van de overheidsbelangen in Proximus en Bpost mogelijk te maken. Concrete plannen zijn er evenwel nog niet.

Concrete plannen voor een privatisering van Proximus BELG 0,00% en Bpost
BPOST 0,00% zijn er nog niet, ook niet sinds de interesse van KPN voor Proximus. De bevoegde minister Alexander De Croo (Open VLD) creëert evenwel al het wettelijk kader om een verkoop mogelijk te maken. De wet van 21 maart 1991 over de overheidsbedrijven wordt gewijzigd, waardoor er geen hindernissen meer zijn als de regering de twee bedrijven wil privatiseren. ‘Zo moet niet met de fanfare op kop op jacht worden gegaan’, is te horen.
De overheidsparticipatie in Proximus en Bpost kan worden teruggebracht tot minder dan 50 procent plus één aandeel. Met de huidige koersen zou een verkoop van Proximus zo’n 6 miljard euro kunnen opbrengen, een privatisering van Bpost zou zo’n 2,5 miljard opleveren. Het kan om een verkoop gaan, maar ook een kapitaalverhoging met een verwatering van het overheidsaandeel is een mogelijk scenario. De regering heeft even overwogen ook de NMBS hierbij te betrekken, maar daar werd van afgezien uit vrees voor sociale onrust bij de spoorwegen.

Blokkeringsminderheid
De regering heeft ook lang gediscussieerd over de vraag of een minimumbelang moet worden aangehouden, bijvoorbeeld een blokkeringsminderheid van 25 procent plus één aandeel. Maar daar is uiteindelijk niet voor gekozen. De overheid kan haar belang dus helemaal verkopen, mocht ze dat willen.
Wel is bepaald dat de regering een verkoop altijd moet aftoetsen aan drie criteria. Gaat het om een strategisch belang, is een Belgische verankering noodzakelijk en levert het bedrijf een essentiële bijdrage aan onze economische groei en jobs?

Kaskoeien
Ook moet politiek afgewogen worden wat het meeste rendeert. Proximus en Bpost zijn kaskoeien, die de begroting jaarlijks een dividendenstroom van honderden miljoenen opleveren. De opbrengst van een verkoop is eenmalig en kan enkel dienen om de staatsschuld af te bouwen. Minister van Begroting Hervé Jamar (MR) waarschuwde er al voor dat bij een privatisering nieuwe inkomsten moeten worden gezocht om de weggevallen dividenden op te vangen.

Bron: www.tijd.be

Eigen mening: Ik ben zelf een enorme voorstander van privatisering van al onze overheidsbedrijven. Er zijn natuurlijk veel risico's verbonden aan privatisering maar in mijn ogen ook veel voordelen. Privatisering zorgt voor meer drang naar innovatie en (hopelijk) gezonde concurrentie. Die concurrentie kunnen we zeker gebruiken als het gaat Bpost.
Het is natuurlijk zo dat onze overheden nu bepalen wat een postzegel moeten kosten en dat houdt alle prijzen ook wel laag. Langs de andere kant zal bij dit voorstel de staat nog steeds 50%+1 van de aandelen in handen houden. Waardoor hij steeds de grootste aandeelhouder blijft, en dus ook de meeste beslissingen zal nemen. We hoeven dus niet bang te zijn voor andere prijzen en een volledige privatisering zit er volgens mij nog lang niet in.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2015, 17:55
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Weg vrij voor privatisering Proximus en Bpost

Ik heb gemengde gevoelens na het lezen van dit artikel. Enerzijds is het goed dat er concurrentie is en bijgevolg zullen we als consument ook voordeel kunnen hebben door de gunstigste aanbieder te kiezen. Anderzijds dienen we er ook ons van bewust te zijn dat de overheden heel veel investeren in deze bedrijven. Wanneer dit privébedrijven worden, zal dit uiteraard ook gevolgen hebben voor de werking van deze bedrijven en voor de consument die vermoedelijk meer zal moeten betalen. Verder vind ik het ook goed dat de regering drie criteria opstelt om af te toetsen of een verkoop al niet de efficiëntste oplossing is. Persoonlijk denk ik wel dat er nog een lange weg te gaan is en dat alleen de weg nog maar vrijgemaakt is, de concrete uitwerking zal naar mijn mening nog even op zich laten wachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.