actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2016, 09:59
Kerwin M*chels Kerwin M*chels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 25
Europa wist al tien jaar lang dat diesels te vervuilend waren

Uit de voorlopige conclusies van de commissie naar de vervuilende uitlaatgassen van wagens blijkt dat Europa al langer wist dat auto's op de weg meer schadelijke stoffen uitstoten dan wat vastgesteld wordt in laboratoriumtesten. Dat berichten verschillende Nederlandse media.
Vandaag verschijnt een voorlopig rapport van de onderzoekscommissie die de dieselgate onderzoekt. Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt (SP.A) is voorzitter van die commissie.

"Dieselgate had nooit kunnen plaatsvinden als de lidstaten en de Europese Commissie gewoon hadden gedaan wat ze volgens de wet moeten doen", reageert Europees Parlementslid Gerben-Jan Gerbrandy (D66) die het rapport schreef aan de Nederlandse NOS. Zijn partij D66 maakt deel uit van de Alliantie van Liberalen en Democraten voor Europa (ALDE) waar ook Open VLD en MR toe behoren. Hoewel politici al lang wisten dat auto's op de weg meer uitstootten dan wat de laboratoriumtesten aangaven, werd de invoering van strengere testen jaren uitgesteld.

Eigen auto's eerst

In een conceptrapport van de enquêtecommissie dat NOS en RTL Nieuws al konden inkijken, blijkt dat de Europese Commissie en de lidstaten al in 2004 of 2005 wisten dat dieselwagens te veel vervuilende stoffen uitstoten. Lidstaten zouden ervoor gekozen hebben vernieuwde, strengere testen uit te stellen om de industrie te beschermen en hun eigen automerken niet te schaden.

De onderzoekscommissie heeft dit jaar heel wat Europese Commissarissen, topmannen van de auto-industrie en toezichthouders bevraagd om te weten te komen waar het is misgegaan. Volgens Gerbrandy is het "ontluisterend" dat er dit "consumentenbedrog" zo lang op grote schaal plaatsvond.

Toch kan het Europees Parlement geen sancties treffen. De Europese Commissie kan dat wel en is tegen zes landen procedures opgestart die mogelijk boetes tot gevolg hebben.

Vorig jaar raakte bekend dat de diesels van Volkswagen met zogenaamde sjoemelsoftware waren uitgerust om te voldoen aan de milieunormen. Daarna bleek dat ook het geval te zijn bij andere grote automerken.

Datum: 19/12/2016
Bron:http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2848492
Eigen mening: Naar mijn mening is dit schandalig, maar het verbaast mij niet. Er zijn veel meer zaken die overheden weten dat slecht voor ons zijn, maar toch toelaten omdat het geld oplevert. Ik denk dan aan de farmaceutische industrie, aan de tabaksindustrie, de olie industrie en ga maar door. Ik ben ervan overtuigd dat auto's niet meer op benzine of diesel moeten rijden, maar het levert gewoon te veel op. Bepaalde ziektes zouden al lang verholpen kunnen zijn geweest maar het levert ook te veel op. Ik vind dit niet kunnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.