actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2012, 16:00
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Facebook experimenteert met berichten tegen betaling

Facebook-gebruikers kunnen mogelijk binnenkort tegen betaling de zichtbaarheid van hun berichten verhogen. De sociaalnetwerksite test de toepassing in Nieuw-Zeeland.
Mark Zuckerberg, oprichter van de populaire sociale netwerksite Facebook

Mark Zuckerberg, oprichter van de populaire sociale netwerksite Facebook © Reuters

Door een kleine bijdrage te betalen zouden gebruikers ervoor kunnen zorgen dat de informatie die ze plaatsen meer zichtbaar is voor vrienden, familie en collega’s.

Testproject

De nieuwigheid werd voor het eerst gemeld door de Nieuw-Zeelandse nieuwssite Stuff, en is door Facebook bevestigd aan de BBC. Met het experiment wil Facebook onderzoeken of gebruikers bereid zijn om te betalen om de zichtbaarheid van hun berichten te verhogen.

Er wordt geëxperimenteerd met verschillende manieren om berichten te ‘boosten’, en de kostprijs zou gaan van 30 eurocent tot 1,5 euro. Betalen kan via een kredietkaart of PayPal. (KVDA)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/technolo...00094865789.htm

Eigen mening:
Natuurlijk gaat dit aanslagen. Vooral bij de jeugd tussen de 12 en de 18jaar. We zagen dat in den tijd ook al op netlog. Daar was er een gelijkaardig systeem. Je kon credits kopen om vervolgens deze credits te gebruiken om je status een boost te geven. Zo kon je foto's in de kijker zetten, shouts, en ga zo maar door.
De jongeren waarvoor in de belangstelling staan de grootste prioriteit is gaan hier toch zeker gebruik van maken. Ze hebben allemaal al een eigen rekening waar de zakcentjes op komen en deze gaan er binnenkort helemaal door aan facebook van zodra het ook in België mogelijk wordt.
Van facebook natuurlijk heel slim gezien om daar op in te spelen. Jongeren gaan er moeilijk aan kunnen weerstaan en hier wordt dan maar eens misbruik van gemaakt. Mark Zuckerberg is blijkbaar nog niet rijk genoeg..
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2012, 16:12
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Vind dit zelf ook best schandalig. Ik geloof dat een van de motto's van Facebook, die je leest voor het aanmaken van het profiel, toch al jaren is: 'Het is en blijft gratis'.... Niet dus.
Zoals Sabrina al zei, gan de zakcentjes van jongeren en waarschijnlijk gauw doorvliegen! Kinderen en sommige jongeren beseffen vaak niet dat dit 'loze kosten' zullen zijn, en hier wordt uiteraard gebruik van gemaakt.

Ik hoop ergens dat dit 'experimentje' niet wordt doorgevoerd... Facebook krijgt de laatste maanden al genoeg tegenkantingen na het ongewild invoeren van de timeline. Dit er nog eens bovenop zou al helemaal stom zijn als je gewoon onbezorgd op de hoogte wenst te blijven van wat reilt en zeilt in je vriendenkring!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2012, 16:56
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Dit is een belachelijk idee. Ik zou het wel begrijpen dat jongeren gaan betalen zodat ze beter in de kijker staan, voor veel jongeren is het social network ongeveer het belangrijkste wat er is. Wat ik me wel afvraag is op wat voor manier die informatie dan zichtbaar wordt. Als je nu een bericht of foto op facebook plaatst, is die toch al zichtbaar voor al je vrienden? Kan het dan zo zijn dat ik straks, afgezien van de onzin die nu al door mijn facebook-vrienden op het net wordt gezet, ook de foto's te zien krijg van het eten van mensen die ik niet eens ken?
Langzamerhand wordt dit digitale 'sociale' gebeuren steeds erger. Jongeren zitten bij elkaar in dezelfde ruimte op hun telefoon berichten naar elkaar te sturen terwijl ze ook daadwerkelijk met elkaar zouden kunnen praten. Ik weet niet precies hoe het in België zit, maar in Nederland zouden veel ouders hun kinderen best wat vaker mogen verbieden om op het internet bezig te zijn of met het mobieltje te spelen en ze gewoon weer buiten laten spelen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th May 2012, 17:02
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik twijfel er ook zeker niet aan dat facebook ook hiermee weer geld zal verdienen. Persoonlijk zou ik het belachelijk vinden dat ze het betalen voor 'het meer publiek maken van informatie' zullen invoeren. Jongeren zullen er immers niet aan kunnen weerstaan om hun nieuwe foto's extra in het licht te zetten en zullen hiervoor wel degelijk willen betalen. Ik vind wel dat dit het volste recht is van facebook, zolang het niet verplicht wordt. Het is dan aan de leden om zelf te bepalen of zij hiervoor geld willen betalen of niet.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st May 2012, 13:24
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Nu facebook op de beurs zit is dit nog maar het begin van de zoektocht naar nieuwe inkomensbronnen. Vanaf nu is het niet de creativiteit, maar die rendabiliteit die zal beslissen hoe Facebook evolueert. Want met aandelen op de beurs telt vanaf nu alleen nog het financiële plaatje!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2012, 17:34
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Nu facebook op de beurs zit is dit nog maar het begin van de zoektocht naar nieuwe inkomensbronnen. Vanaf nu is het niet de creativiteit, maar die rendabiliteit die zal beslissen hoe Facebook evolueert. Want met aandelen op de beurs telt vanaf nu alleen nog het financiële plaatje!


Zeker vermits naar de beurs gaan geen goed idee bleek te zijn achteraf... Daar houdt Zuckerberg een financieele kater aan over...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.