actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2016, 12:28
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Europa mag mentholsigaretten verbieden en shockfoto's op pakjes zetten

Europa mag mentholsigaretten verbieden en de verpakkingen van tabaksproducten verder uniformiseren. Dat blijkt uit een arrest van het Europees Hof van Justitie.

Vanaf 2020 moet een groot deel van de pakjes voorzien zijn van schokkende foto's en waarschuwingen.

De nieuwe Europese tabaksrichtlijn gebiedt dat minstens 65 procent van de oppervlakte van de voor- en achterkant van sigarettenpakjes uit gezondheidswaarschuwingen en shockfoto's moet bestaan.

Tabaksgiganten als Philip Morris en British American Tobacco voerden een juridische strijd tegen de maatregelen, maar halen hun slag dus niet thuis.

Polen en Roemenië gingen dan weer niet akkoord met het Europese voornemen om mentholsigaretten te verbieden. Ook zij zien hun argumenten nu van tafel geveegd.

De richtlijn wordt van kracht op 20 mei 2020.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/e...etten-bfaf58c9/

Eigen mening: Iedereen weet dat roken schadelijk is, en er roken al veel minder mensen dan vroeger. Toch sterven er jaarlijks nog 700 000 mensen aan de gevolgen van roken in de Europese Unie (HLN,2016). Dat is te veel. Toch vraag ik me af of schokkende foto's en waarschuwingen iets gaan uitmaken. Mensen die roken weten best wel dat het hun gezondheid beschadigd. Ook vraag ik me af of het verbod op verkoop van sigaretten met een smaakje hier iets aan zal veranderen. Mensen die kiezen om te roken, roken toch. Wat kan men dan wel doen? Mensen die willen stoppen met roken extra begeleiding geven, zodat ze succesvol kunnen stoppen. Dit kan een sfeer creëeren waarbij rokers er in geloven dat ze kunnen stoppen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2016, 21:02
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Ik kan me zeker vinden in de mening van Ilona. Doordat ze schokkende beelden op sigarettenpakjes zetten, gaan mensen nog steeds blijven roken. We zien vaak een foto van een zwarte long op een pakje, maar zien wij die long bij onszelf? Nee en dat is net het probleem. Roken brengt schade aan je lichaam op een langere termijn. Je krijgt er ook meer rimpels van, maar dat zien we ook niet vanaf dag één. Als ze willen dat mensen echt stoppen met roken, dan zullen er andere maatregelen genomen moeten worden. Doe bijvoorbeeld meer controle op fuiven en in de cafés. Er wordt in sommige cafés nog wel degelijk gerookt als het al wat later op de avond wordt.
Mentholsigaretten verbieden lijkt me geen optie om mensen te laten stoppen met roken. Een klein deeltje van de mensen roken mentholsigaretten, dus een grote inpak zal het niet hebben. Rokers zullen altijd naar een alternatief zoeken om te roken, als ze zelf (nog) niet klaar zijn om ermee te stoppen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.