actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2014, 20:53
alexander.c*aes alexander.c*aes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: lichtaart
Posts: 26
Vlaamse werkgevers weigeren te praten met stakers

Zolang de vakbonden met stakingen dreigen, ligt het Vlaams sociaal overleg plat. Dat hebben de Vlaamse werkgeversorganisaties woensdag aan de vakbonden meegedeeld. De gesprekken liggen daardoor zeker stil tot de algemene staking van 15 december.

De Vlaamse sociale partners buigen zich momenteel onder meer over de uitvoering van de zesde staatshervorming. Het gaat daarbij onder meer de hervorming van het doelgroepenbeleid – dat is het beleid om zogenaamde zwakkere werknemers aan een baan te helpen komt.

Die onderhandelen worden evenwel stopgezet. ‘De werkgevers hebben ons meegedeeld dat ze niet willen onderhandelen als er betoogd of gestaakt wordt’, zegt Caroline Copers, de topvrouw van het Vlaams ABVV.

Donderdag trekken de vakbonden in Brussel de straat op tegen de hervormingen van de federale regering-Michel en van de Vlaamse ploeg-Bourgeois. Eind november en begin december vinden enkele maandagstakingen in telkens andere provincies plaats. Op maandag 15 december organiseren de bonden een algemene staking. Ook het federaal overleg ligt al stil.

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) heeft eerder duidelijk gemaakt dat hij nog voor het einde van het jaar een advies van de Vlaamse sociale partners wil over het doelgroepenbeleid. ‘Als de minister een onderhandeld akkoord wil, zal hij dus langer moeten wachten’, aldus Copers.

Bron: De tijd
http://www.tijd.be/detail.art?a=9564401&n=3136&ckc=1

Mijn mening: Ik vind dit een moeilijk onderwerp want voor mij zijn er duidelijk 2 verschillende kanten aan. Ten eerste zit je met de vakbonden die de besparingen te veel vinden en ik hen hier wel deels in volgen want er word wel zeer veel bespaart door zowel de federale als de Vlaamse regering. Maar ten tweede vind ik ook wel dat een groot deel van deze besparingen terecht zijn omdat wij nu eenmaal moeten zorgen dat onze economie terug op peil geraakt om te kunnen concurreren met andere grootmachten. Daarom dat ik dus wel begrijp waarom de werkgevers niet willen onderhandelen zolang er stakingen komen, want dit kost de regering alleen maar meer geld, maar het zorgt er wel voor dat de regering hopelijk doorheeft dat besparen op bv. gezondheidszorg, onderwijs geen goed plan is omdat deze 2 voorbeelden al 2 dingen waarmee we er juist voor kunnen zorgen dat ons land kan blijven concurreren. Hier bedoel ik mee dat de gezondheidszorg er juist voor zorgt dat er nieuwe medicatie word ontwikkeld en onderwijs is volgens mij belangrijk omdat wij later als land zullen concurreren met andere landen als kenniseconomie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.