actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2013, 15:43
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
PS: ‘De Wever flirt met ideeën Vlaams Belang’

N-VA-voorzitter en burgemeester van Antwerpen Bart De Wever lijkt Vlaams Belang te kopiëren. Dat vinden Brussels schepen Karine Lalieux en senator Philippe Moureaux (allebei PS). Ze reageren daarmee op het idee van De Wever om in Marokko een gevangenis te bouwen voor Marokkaanse gevangenen in ons land.

In een interview met Humo zei De Wever dat hij al lang een gevangenis in Marokko had gebouwd, moest hij minister van Justitie zijn. ‘Er zitten momenteel bijna 1.200 Marokkanen in de Belgische gevangenissen’, klinkt het. ‘Met hen alleen kun je een volledige gevangenis vullen.’

Dat schiet in het verkeerde keelgat bij heel wat Franstaligen - en overigens ook bij minister van Justitie Annemie Turtelboom, die vandaag in De Standaard repliceerde dat de ‘oplossing’ van De Wever lang niet zou eenvoudig is als ze klinkt.

PS’ers reageren

‘De Wever radicaliseert over de vreemdelingen’, zegt PS-senator Moureaux. ‘Hij flirt duidelijk met de ideeën van Vlaams Belang. Angst voor de peilingen.’

‘Bart De Wever? Een bleke kopie van Vlaams Belang’, klonk het dan weer bij schepen Lalieux. Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter herinnerde er overigens zelf al aan dat hij drie jaar geleden hetzelfde voorstel lanceerde.

De uitspraak deed niet alleen in Vlaanderen, maar ook in de Franstalige media heel wat stof oplaaien. In Le Soir noemt kamerlid Marie-Christine Marghem (MR) het een idee met een ‘racistische invalshoek en ook ‘simplistisch’. ‘Zelfs al zou Marokko aanvaarden dat België een gevangenis op zijn grondgebied zou bouwen, dan zou het kunnen weigeren dat haar burgers er worden opgesloten’, zegt ze.

Turtelboom wijst erop dat het er momenteel 800 Marokkanen in een Belgische cel zitten, van wie er 180 tot 190 in aanmerking komen om hun straf in hun land van herkomst uit te zitten. Ze herinnert er ook aan dat Italië in Albanië een gevangenis heeft gebouwd met 500 plaatsen om er Albanese gevangenen in onder te brengen. De bouw kostte 8 miljoen euro, terwijl op tien jaar tijd slechts 30 gevangenen werden teruggestuurd.

Bron: De Standaard, 25/09/2013.

Eigen mening: Ik ben het niet eens met De Wever over het bouwen van een gevangenis in Marokko. Persoonlijk denk ik dat hij ook niet de intentie heeft om er 1 te gaan bouwen door dit te zeggen, hij toont gewoon aan dat er een probleem is met het aantal Marokkanen in de Belgische gevangenissen. Het is een feit dat er meer Marokkanen dan Belgen in onze gevangenissen zitten en dat is ook niet normaal. Zelf denk ik dat hij beter tijd steekt in een terugkeerbeleid voor Marokkaanse criminelen.
Ik hoop dat dit geen invloed heeft op de verkiezingen, ik ben het meestal wel eens met zijn ideeën en die van zijn partij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.