actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2011, 12:29
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
App van de week: Op zoek naar Bob

App van de week: Op zoek naar Bob

Carpoolen? There's an app for that. In navolging van de 'Go for zero'-verkeerscampagne ontwikkelde de Gentse appontwikkelaar In The Pocket voor MNM en het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid (BIVV) de MNM Zero Car app.

Het concept: autobestuurders die als Bob naar een feestje gaan kunnen hun nog beschikbare zitplaatsen in de wagen aanbieden. Mensen die op zoek zijn naar een lift naar datzelfde evenement, kunnen via de app op zoek gaan naar autobestuurders met wie hij of zij wil meerijden. Wie de app opstart, moet inloggen via Facebook. Zo kan de identiteit van de gebruikers eenvoudig geverifieerd worden. Een gezicht/profielfoto plakken op wie met je meerijdt, maakt het bovendien iets meer te vertrouwen.

Wel jammer dat de app bijna uitsluitend gericht is op jongeren en op het carpoolen van en naar feestjes. Het was interessanter geweest om in een oogopslag te zien wie waar en wanneer een lift aanbiedt, ongeacht of er nu ergens een feestje is of niet. Maar de app is er gekomen als reactie op de vele weekendongevallen, waarbij nu eenmaal vooral jongeren betrokken zijn.

Het succes van de app valt of staat bovendien bij het aantal actieve gebruikers en dat zou wel eens kunnen tegenvallen. Ondanks de toch wel vrij uitgebreide promotiecampagne voor de app op het internet en in de krant, vonden wij tijdens de test geen enkele 'Zero Car' die binnenkort een lift aanbiedt vanuit Gent, Antwerpen of Brussel. Al durven we dat laatste nu nog door de vingers te zien door de examens die eraan zitten te komen.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/M...-naar-Bob.dhtml

Mijn mening:
Ik vind dit een goed initiatief dat niet alleen voordelen op sociaal vlak en de algemene veiligheid biedt, maar ook een voordeel voor het milieu aanbiedt. Het concept carpoolen bestaat natuurlijk al langer, maar dit combineren met Bob en dan als app aanbieden is vernieuwend. En het zijn vaak vernieuwingen die interessant zijn voor jongeren. Ik zelf zou het zeker gebruiken, als ik een Smartphone of iPad had. Al vrees ik ook dat dit een concept is dat de nodige tijd en aandacht nodig heeft om te kunnen inburgeren.
Wie wel een app’s kan downloaden en geďnteresseerd is, moet zeker eens naar het volgende filmpje kijken: http://www.youtube.com/watch?v=Aq60...player_embedded
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 12:29
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Dit is een zeer goed initiatief!.
Mits het goed wordt uitgewerkt. Het enige waarbij ik bedenkingen heb is het sociale aspect. Wil je wel vreemde beschonken mensen in je wagen?
Zo weet iedereen waar je wanneer staat. Dit kan misbruikt worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 19:13
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Mij lijkt dit een leuk, vernieuwend idee. Ik ben het wel met Nico eens dat er goed over nagedacht moet worden. Al beslis je natuurlijk zelf wie je meeneemt, een glaasje teveel op kan, ladderzat liever niet. Ik denk ook wel dat het wat tijd zal kosten voor dit ingeburgerd is.
Mij lijkt het ook wel een goed idee om dit systeem uit te breiden naar carpoolen in het algemeen. Goed voor het milieu, op sociaal vlak en anti-files.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2011, 19:28
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik dacht ook meteen aan wat Nico aanhaalde. Wil je wel vreemde mensen in je auto en na een feestje heb je veel kans dat deze vreemde mensen dronken zijn.
Maar toch wil ik het niet afkeuren, want het lijkt mij wel een goed initiatief. Zeker ook om bijvoorbeeld naar het werk of school te gaan, want je gaat niet enkel naar een fuif met de auto. Ik ben voor deze app.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th May 2011, 13:44
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Ik ben het eens met de reactie van Nico. Ik vind het een zeer goed initiatief, mits een goede uitwerking. Wanneer dit een succes blijkt te zijn, kunnen bedrijven misschien hun eigen apps aanmaken. Zo kan het ook gebruikt worden voor mensen die moeten gaan werken. Als het grootschalig wordt kunnen de filles vermindert worden en minder uitstoot wat dan goed is voor het milieu. Ik heb wel problemen met een sociaal aspect. Ik ben bang dat mensen met verkeerde bedoelingen zo hun slachtoffers gaan vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.