actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2011, 13:14
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Flitspalen doen ongevallen met helft dalen

Flitspalen doen ongevallen met helft dalen

Waar er een onbemande camera staat, daalt het aantal ongevallen met de helft. Het aantal ongevallen met doden en gewonden daalt zelfs met 77 procent. Dat blijkt uit een studie die besteld werd door minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Minister Crevits maakte de cijfers dinsdag bekend in De Ochtend op VRT-radio.

Minister van mobiliteit Hilde Crevits

Toen minister Crevits in september vorig jaar aankondigde dat er 73 flitspalen zouden bijkomen, kreeg ze onder meer kritiek van de politievakbond NSPV. Die stelde dat een pak flitspalen verkeerd staat.

Aanleiding voor de minister om een grondige evaluatie te bestellen van alle sites met flitspalen langs de gewestwegen. In totaal werden ruim 660 locaties met in totaal 1.400 flitspalen onder de loep genomen. Uit het onderzoek blijkt dat, op acht locaties na, alle plaatsen met flitspalen bestempeld worden als "zeer zinvol".

Bovendien missen de flitspalen hun effect op het vlak van verkeersveiligheid niet. Op plaatsen waar er flitspalen staan, daalt het aantal letselongevallen sinds het referentiejaar 2002 sterker dan de algemene trend in Vlaanderen toont. De algemene daling bedraagt zo'n 20 procent. Op plaatsen waar flitspalen staan is sprake van een halvering van het aantal ongevallen. Het aantal ongevallen met doden en gewonden is zelfs met driekwart (77 procent) gedaald.

Volgens minister Crevits komen er in de toekomst zeker nog flitspalen bij. Het programma met 73 geplande flitspalen wordt uitgevoerd. "De lijst met aanvragen van de gemeenten is ook enorm", luidt het. Op snelwegen wil Crevits echter meer inzetten op trajectcontrole.

Eigen mening: Ik denk dat mensen erg blij moeten zijn met dit nieuws. Het is een teken dat flitspalen niet enkel als doel hebben om mensen op hun zenuwen te werken maar dat ze effectief wel resultaten opleveren! Mensen beginnen er ook steeds meer en meer rekening mee te houden, wat een goede zaak is. Als het mensenlevens red moeten we het niet beschouwen als iets irritant maar iets dat een nut heeft!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2011, 13:26
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Dit is inderdaad geruststellend nieuws. En met dit nieuws is het niet meer dan normaal dat het plan om 73 nieuwe flitspalen te plaatsen wordt uitgevoerd.
Ik zou deze flitspalen wel plaatsen op kruispunten of plaatsen waar veel wordt overgestoken. Want soms zie je flitspalen staan gewoon op de ring of op een lange baan en dit op een plaats waar eigenlijk geen mens zou oversteken. Als je zo'n flitspalen echter op drukke oversteekplaatsen positioneert, krijg je meer effect volgens mij. Autobestuurders gaan op deze plekken dan vertragen en automatisch meer aandacht schenken aan het andere verkeer rondom hen, zodat er zich nog minder ongevallen voordoen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2011, 13:38
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Interessant nieuws, zeker voor mensen die het nut van flitspalen niet inzien en ze daarom haten. Ik vind dat je als chauffeur je verantwoordelijkheid maar moet nemen en je aan de verkeersregels moet houden. Als iemand zijn gordel niet draagt, dan is dat zijn/haar keuze (indien ze oud genoeg zijn), maar als iemand te hard rijdt, dan brengt hij/zij het leven van anderen serieus in gevaar. Een tijdje geleden reed ik op de autostrade en een auto stak mij tegen een gigantische snelheid voorbij. Een eindje verder was deze auto gebotst tegen een andere auto. Het zag er allemaal niet zo gezond meer uit... Gebruik toch je verstand als je achter het stuur zit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th May 2011, 10:00
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ik vind dit zeer positief nieuws! Het aantal ongevallen met dodelijke slachtoffers ligt elk jaar nog altijd veel te hoog. Het kan niet dat er zoveel mensenlevens verloren gaan door een botsing met de auto! Ik ben zelf ook al wel eens geflitst geweest en de boete die je dan ontvangt is zeker niet fijn, maar het schut je wel wakker om voorzichtiger en rustiger te gaan rijden. De 73 flitspalen die Mevrouw Crevits wil plaatsen moeten op zinvolle locaties geposteerd worden en daarvoor is er eerst voldoende onderzoek nodig zodat men zeker is van de juiste locatie. Ik ben wel verschoten van het aantal procent (77%) minder doden bij ongevallen, maar we moeten natuurlijk streven naar een nog grotere daling. Ik hoop voor de minister van mobiliteit dat het aantal ongevallen door het plaatsen van de flitspalen nog eens fors zal dalen, maar dat valt natuurlijk allemaal nog af te wachten. Het belangrijkste vind ik dat dit bericht verschijnt in de media want het is een teken dat we goed bezig zijn!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2011, 10:04
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Ik vind dit heel goed om te horen! Het is inderdaad zo dat wij altijd gefrustreerd geraken als we horen dat er weer ergens een flitspaal is bijgekomen. Maar eigenlijk, waarom ons toch zo druk maken om het risico te lopen dat we geflitst worden als we hier mensenlevens mee kunnen redden! Het is natuurlijk ook zo dat sommige flitspalen hun effect verliezen. Mensen weten waar er een flitspaal staat en remmen heel sterk af, als ze voorbij de flitspaal zijn rijden ze terug goed door. Dit heeft natuurlijk geen zin, daarom vind ik dat er eerder gebruik moet gemaakt worden van trajectcontroles. Iedereen moet zich zo verplicht houden aan de snelheid en je kan het 'stop en go' effect van andere flitspalen vermijden. We staan er nooit bij stil dat flitspalen er niet alleen zijn om ons een boete aan te smeren, maar dat het kans op ongevallen met de helft doet verminderen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.