actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2012, 21:15
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Thumbs down Derde meer spijbelaars op lagere school

BRUSSEL - De lagere en middelbare scholen krijgen steeds meer te maken met spijbelaars. In het schooljaar 2010-2011 waren 7.266 kinderen ongeoorloofd afwezig, 20 procent meer dan in 2009-2010. Dat blijkt uit cijfers van het jaarrapport leerplichtcontrole van het Agentschap voor Onderwijsdiensten, schrijft De Morgen.

De stijging is relatief het grootst bij de basisscholen. Van de 395.018 kinderen waren er in het schooljaar 2010-2011 liefst 1.373 leerlingen niet aanwezig, 35 procent meer dan het jaar ervoor. De meeste spijbelaars zitten in het eerste leerjaar.

Het Agentschap voor Onderwijsdiensten merkt op dat de oorzaak van de afwezigheid vooral gezocht moet worden bij de ouders. Antwerpen en Oost-Vlaanderen moeten de meeste spijbelaars tolereren. Bijna 70 procent van hen heeft een andere thuistaal dan het Nederlands, terwijl 30 procent lid is van de trekkende bevolking.

In het secundair is het aantal ongeoorloofd afwezigen met 16,6 procent gestegen tot 5.893. Ook hier betreft het vooral anderstaligen uit grootstedelijke gebieden. Scholen schakelden 1.438 keer de politie in om leerlingen te traceren.

De meeste absenties worden volgens de scholen veroorzaakt door schoolmoeheid, opvoedingsonmacht van de ouders of een problematische gezinssituatie.

BRON: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121011_00330042

EIGEN MENING:Toen ik dit bericht zag moest ik toch even slikken. Hoe kunnen leerlingen uit de lagere school nu spijbelen? Ik denk niet dat ik toen al wist wat dat betekende, laat staan dat het ooit in mijn hoofd is opgekomen! Hoe kan een leerling uit het eerste leerjaar nu spijbelen? Waar gaat die dan naartoe in zijn eentje? Ik dacht dat er bij kinderen nog een soort van plichtsbesef is, iets dat vaak bij pubers ontbreekt. Maar blijkbaar spijbelen we steeds op jongere leeftijd. Ik snap ook niet waarom kinderen het doen. Vinden ze het dan zo saai op school? Wat ik nu wel zou begrijpen is dat een kind wegloopt omdat het bijvoorbeeld gepest wordt op school en daardoor niet meer naar school wil. Maar als er zoveel kinderen spijbelen, moeten we dan niet beginnen met de achterliggende reden aan te pakken in plaats van ons te focussen op het spijbelgedrag?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.