actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2013, 18:46
kato.d*pauw kato.d*pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 22
Leukemiepatiëntje laat stukje teelbalweefsel invriezen 'om later papa te kunnen worde

Leukemiepatiëntje laat stukje teelbalweefsel invriezen 'om later papa te kunnen worden'

JETTE - Leukemiepatiëntje Jietse (10) heeft in het UZ in Jette een operatie ondergaan waarbij dokters een stukje teelbalweefsel wegnamen dat over tien of vijftien jaar kan later worden teruggeplaatst. 'Ik ben blij dat ik misschien toch ooit een papa kan zijn', vertelt de jongen. Door chemo is de kans anders immers bijzonder groot dat de jongen onvruchtbaar wordt.


Op je acht jaar een stukje van je teelbal afgeven om later een kind op de wereld te kunnen zetten. Het klinkt ietwat futuristisch, maar voor Jietse Roose uit Oeselgem is het pure realiteit. De jongen was amper acht jaar oud toen bij hem leukemie werd vastgesteld. Chemotherapie alleen bleek niet genoeg en al snel moest de jongen naast stamceltherapie ook een volledige lichaamsbestraling ondergaan.

Die bestraling had verregaande gevolgen, vooral op lange termijn. 'In een document met de gevolgen van die behandeling stond dat er 99% kans bestond dat Jietse onvruchtbaar zou worden. We vonden dat zo wreed dat we de dokters vroegen of er een oplossing was', vertelt Jietses moeder in Het Laatste Nieuws.

Te jong om sperma in te vriezen

En die oplossing was er in het universitair ziekenhuis in Jette. Omdat Jietse nog te jong was om zaadcellen in te vriezen - zoals bij volwassen mannen met kanker vaak wordt toegepast - stelden de artsen voor om teelbalweefsel weg te nemen. In het weefsel zitten immers spermatogoniale stamcellen, of voorlopercellen van de latere zaadcellen. 'De cellen kunnen over tien of vijftien jaar teruggeplaatst worden zodat ze op dat ogenblik toch nog uitgroeien tot spermavormende cellen', vertelt professor Michel De Vos van het UZ in Jette.

Geen garantie op succes

Een fantastische uitvinding, want op die manier kan Jietse misschien ooit papa worden. Kan, want de revolutionaire techniek biedt geen garanties. Hoewel de weefselbank al tien jaar bestaat werden nog bij niemand bewaarde cellen met succes teruggeplaatst. Bij muizen herstelt de vruchtbaarheid na de transplantatie, maar bij de mens is het momenteel nog niet mogelijk om rijpe zaadcellen te bekomen na transplantatie.

Toch was de keuze voor Jietse en zijn familie snel gemaakt. 'De wetenschap evolueert snel en we hebben nog zo'n vijftien jaar tijd voor het zover is', vertelt mama Veerle. Bij meisjes is de techniek wel al succesvol. Bij hen transplanteren ze eierstokweefsel dat later wordt teruggeplaatst. Met de techniek werden wereldwijd al dertig kinderen geboren.

Eigen mening: Ik denk dat dit een fantastische evolutie is in de tijd. Zo heeft het kind later zelf ook nog de kans om kinderen te krijgen ondanks zijn ziekte. Het kind zelf zal op zijn acht jaar nog niet echt bezig zijn met kinderen. Maar ik vind het goed van de ouders dat ze het initiatief nemen om dat nu toch al te doen. Want zo zal de patiënt er later hopelijk profijt van hebben. En ik ben er van overtuigd dat het zal lukken als ik kijk naar de evolutie van de wetenschap. Voor de rest wens ik Jietse een goed herstel en nog veel mooie levensjaren.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131119_00845771
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.