actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2012, 15:22
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Burgemeester drie maanden geschorst na gratis barbecue

De raad van verkiezingsbetwistingen heeft burgemeester Alain Yzermans van Houthalen-Helchteren (sp.a) voor 3 maanden geschorst. Daarmee wordt hij gesanctioneerd na een klacht van de partijen N-VA en S&D over een gratis barbecue die de partij van Yzermans 3 weken voor de verkiezingen heeft georganiseerd. Yzermans is aangeslagen, en overweegt nu zelf ook juridische stappen.

Een drietal weken voor de verkiezingen organiseerde de lijst sp.a-groen-plus van de burgemeester een gratis barbecue, waar zowat 3.000 inwoners van Houthalen-Helchteren op ingingen. Dat was niet naar de zin van Peter Timmermans (N-VA), die tot 1 januari nog schepen is in de coalitie van Yzermans, maar nadien uit de boot valt in de nieuwe meerderheid. Ook de lijsttrekker van S&D, Stijn Vandingenen, vroeg de schorsing van Yzermans omwille van de ongeoorloofde reclamestunt tijdens de sperperiode voor de verkiezingen. "Dit gratis eetfestijn had zeker een impact op het kiesgedrag van de genodigden, en dat kan niet", zo staat in de klacht van beiden.

De raad van de verkiezingsbetwistingen volgt de argumentatie van Timmermans en Vandingenen. Yzermans wordt voor 3 maanden geschorst als burgemeester. "Ik ben er echt kapot van", reageert hij. "Ik blijf strijdvaardig, want dit is echt niet rechtvaardig. Ik overweeg dan ook verdere juridische stappen om deze beslissing ongedaan te maken en degenen die hier politieke munt proberen uit te slaan voor hun verantwoordelijkheid te plaatsen."

Bron: De Morgen
Datum: 6 december 2012

Ik weet precies niet goed wat ik hierover moet denken. Graag zou ik weten welke argumenten de burgemeester zou gebruiken om zijn standpunt te verdedigen. Wie weet had de organisatie van de barbecue wel een geldige reden. Nu lijkt inderdaad dat het enkel was om de mensen te overtuigen om voor hem te stemmen. Dan zou het hier gaan om een vorm van omkoperij en dat zou natuurlijk niet kunnen. Daarom zou ik graag een beetje meer informatie willen voordat ik mijn oordeel vel. Maar op het eerste zicht vind ik het nogal vreemd om een gratis barbecue 3 weken voor de verkiezingen te organiseren. Het kan bijna niet anders dat hij de mensen voor zich probeerde te winnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th December 2012, 17:39
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
gratis bbq

Wij hebben in ons dorp juist ongeveer hetzelfde meegemaakt onze burgemeester organiseert om de twee jaar een diner voor de gepensioneerde van de gemeente. Maar dit komt juist altijd goed uit wanneer de verkiezingen zijn. Hij houdt hier ook meteen gebruik van om hier een toespraak te houden. Het dinertje valt zo meestal 2 a drie weken voor de verkiezingen. Toeval of toch mooi uitgekozen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.