actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2017, 18:44
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
H&M verbrandt elk jaar twaalf ton nieuwe kleding

H&M verbrandt elk jaar twaalf ton nieuwe kleding


Uit een onderzoek van het Deense televisieprogramma Operation X blijkt dat H&M in Denemarken jaarlijks twaalf ton nieuwe kledingstukken zou verbranden die niet verkocht zijn geraakt. De Zweedse kledinggigant ontkent echter in alle toonaarden.

De programmamakers van Operation X op het Deense TV2 vroegen zich net als zovele anderen wat er gebeurt met alle kleding die nooit wordt verkocht. Ze viseerden hun aandacht op H&M en kwamen al snel uit bij het Deense afvalverwerkingsbedrijf Kara/Noveren, waar sinds 2013 ruim zestig ton spullen in opdracht van de kledinggigant werd vernietigd. Jaarlijks gaat het om zo'n twaalf ton.

De journalisten kregen duizenden kledingstukken te zien waar niets mis mee was en vaak nog met het originele prijskaartje, die toch zouden worden verbrand.

Volgens Else Skjold, hoogleraar in duurzaam design van de Kolding Design School in Denemarken, zou het wel eens om de vernietiging van overproductie kunnen gaan, maar dat ontkent de Nederlandse H&M-woordvoerder Annet Feenstra in een reactie aan AD.nl. 'Hoewel dit niets met reststromen te maken heeft, willen we elk snippertje textiel terughebben om dit een herbestemming te geven', klinkt het.

De kledingketen lanceerde enkele jaren geleden immers zelf een campagne, die klanten oproept om zoveel mogelijk oude kleding binnen te brengen voor hun recycleerprogramma. Ceo Karl-Johan Persson plakte eerder dit jaar nog een deadline op het duurzaamheidsdoel: tegen 2030 moeten alle kleren bij H&M recycleerbaar zijn.

Schadelijke stoffen

Maar waarom wordt dan zoveel kleding verbrand? Op het Zweedse hoofdkantoor klinkt het dat het partijen kleding betreft die beschimmeld raakte of een te hoge concentratie aan chemische stoffen bevatten. 'Het verbranden van kleding is slechts de allerlaatste optie, wanneer hergebruik onmogelijk blijkt. We volgen imemrs strikte veiligheidsvoorschriften.'

De Deense journalisten trokken na die verklaring echter naar een laboratorium, met twee broeken bestemd voor de brandstapel, en twee dezelfde broeken die werden aangekocht in de winkel. Daarbij bleek er geen enkel verschil te zijn in verband met de aanwezigheid van schadelijke stoffen. Volgens H&M zijn die resultaten te wijten aan verschillende testmethoden.

Bron : De standaard. Dinsdag 17 oktober 2017.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171017_03136677

Mening:
In het artikel wordt vooral H&M geviseerd maar ik denk dat het onnodig verbranden van kleding in het algemeen een probleem is. Als de kleren chemische stoffen of schimmel bevatten vind ik een verbranding uiteraard terecht. Maar verbranding als laatste optie bij 12ton vind ik wat ongeloofwaardig. Naar mijn mening zijn er andere opties voor niet-verkoopbare kledij zoals kringloopwinkels en ngo’s. Ik vind het jammer dat de criteria voor de tests niet in het artikel zijn opgenomen wat maakt dat ik hier geen mening over kan vormen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.