actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2016, 12:53
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Columbus-test helpt laatstejaars secundair bij studiekeuze

Columbus-test helpt laatstejaars secundair bij studiekeuze

Na de kerstvakantie kunnen alle laatstejaars secundair onderwijs de Columbust-test afleggen. De test moet helpen bij het maken van een juiste studiekeuze en peilt naar de sterktes en zwaktes van de leerlingen.

De Columbus-test werd vorig jaar aan 8000 laatstejaars aangeboden, maar is vanaf dit schooljaar voor iedereen beschikbaar. De toets werd ontwikkeld door alle Vlaamse universiteiten in samenwerking met de hogescholen. Hij peilt naar de kennis en de motivatie van de jongeren en geeft een vrijblijvend advies over welke studierichting ze best kunnen inslaan.

Volgens Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) krijgen jongeren op deze manier een kans om het keuzeproces te versterken. "Veel jongeren weten niet welke richtingen er bestaan en waar hun interesses bij aansluiten. Deze test is dus een mooi aanvullend instrument om de juiste keuze te maken," zegt ze.

Op termijn wordt de test verplicht voor alle laatstejaars van het middelbaar, maar zal niet bindend zijn.

Bron: 10/11/2016, De Redactie, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2816739

Eigen mening

Ik vind dit een zeer goed initiatief! Ik herinner me nog die periode uit het middelbaar waarbij rond studiekeuze gewerkt werd en er keuzes gemaakt moesten worden. Ik had op dat moment absoluut geen idee wat ik zou gaan doen. Zo'n test zou me ontzettend geholpen hebben. Als ik bekijk naar de groep studenten waar ik in het eerste jaar hoger onderwijs mee gestart ben, is deze serieus afgeslankt. IK denk dat heel wat jongeren niet goed weten wat zo'n studie inhoudt en of ze wel genoeg gemotiveerd zijn om eraan te beginnen. Een juiste studiehouding is belangrijk, en deze test maakt erg duidelijk of je deze beheerst of niet. Nu zakken er te veel studenten weg en dat kost bergen geld. Dit lijkt me een goede methode om dat watervalsysteem in te perken.
Belangrijk is ook dat deze test vrijblijvend is. Ik vind niet dat je iemand mag uitsluiten van eender welke studierichting. Iedereen verdient evenveel kansen om zichzelf te bewijzen en om te studeren wat hij of zij wil. Ik vind het gewoon goed dat deze test de toekomstige studenten een beeld geeft van wat ze kunnen verwachten en aan welke factoren ze nog moeten werken. Bovendien vind ik het ontzettend moeilijk om op 18-jarige leeftijd een keuze te maken die de rest van je leven zal bepalen. Je hersenen zijn op dat moment nog niet volgroeid, hoe kan je dan in hemelsnaam zo'n belangrijke beslissing nemen? Deze test geeft, zoals mevrouw Crevits zegt, een overzicht van de studierichtingen en geeft ook mooi de interesses van de aspirant studenten weer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.