actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2010, 11:31
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Last van examenstress? Leer ademen!

Last van examenstress? Leer ademen!
Hogeschool lanceert 'Start to Breathe'

GENT - Met de examenperiode voor de deur, startte de Hogeschool Gent met 'Start to Breathe', een cursus om de stress te lijf te gaan.

Studenten kennen de fysieke en mentale symptomen van de examenperiode genoeg: op de toppen van de tenen lopen, stressen, slapeloosheid, uitstelgedrag en onontkoombare prestatiedruk. Vincent Willemyns, psycholoog en studiebegeleider aan de Campus Technologie van de Hogeschool Gent, startte dit jaar met Start to Breathe, een cursus die blokkende studenten moet helpen om de examenstress te lijf te gaan.
Het is doodeenvoudig: leer ademen. 'Het codewoord is hartcoherentie', zegt Vincent Willemyns. 'Als je een paar minuten per dag ritmisch ademhaalt, zal je ademhaling na die oefeningen synchroon beginnen te lopen met je hartritme en je brein. Daardoor komen je lichaam en je geest in een toestand van rust. Je studiestress zal afnemen, je zult beter geconcentreerd zijn, onthouden zal beter lukken en het verhoogt je weerbaarheid. Je zult ook positiever denken. Ook goed dus voor stresskonijnen die zitten te panikeren dat ze hun examen niet zullen kunnen.'
Al wat je moet doen, is drie keer per dag drie tot vijf minuten rustig en telkens op hetzelfde ritme in- en uitademen. 'Het is een echte doe-het-zelfmethode die je kunt toepassen wanneer je wil: voor je begint te studeren, in de file, als je opstaat... Na tien dagen training is het verschil bij 90procent van de studenten al merkbaar. Je beseft het zelf niet zo goed, maar mensen om je heen zien dat je meer aankan en minder gestresst bent.'
Studenten van de Hogeschool Gent kunnen aankloppen bij studiebegeleider Vincent Willemyns voor individuele hulp of voor groepscursussen. 'Voor het pilootproject hebben we alvast een 50-tal studenten. Het leuke is ook dat alles perfect meetbaar is. Het hartritme wordt via speciale software geregistreerd en in kaart gebracht. Je kunt duidelijk zien hoe de curve van de normale, chaotische hartslag in een paar minuten verandert naar een ritmisch coherente sinuscurve.
Student Biochemie Florian Declercq sprong meteen op de kar van 'Start to Breathe'. 'Ik ben geen stresskip, maar een uitstelvogel', zegt hij. 'Voor ik begin te studeren, moet ik eerst van alles opzij duwen en allerlei dingen doen. Alles om toch maar niet te moeten beginnen met blokken. En dat verergert als de datum van de examens dichter komt. Met de hulp van Vincent zet ik mij aan mijn bureau en adem 3 minuten diep in en uit. Daardoor word ik rustig, ben ik meteen geconcentreerd en kan ik me probleemloos op mijn cursussen werpen.'

Bron: de standaard: vrijdag 24, zaterdag 25, zondag 26 december 2010 http://www.standaard.be/artikel/det...tart+to+breathe

Mening:
Na start to run, start to swim en start to golf van Evy Gruyaert, krijgen we nu start to breathe. Start to breathe heeft echter geen commerciële bijbedoelingen.
Ikzelf heb nogal last van stress. Het laatste jaar in mijn vorige school hebben de mensen van het CLB mij een techniek aangeleerd die veel gemeen heeft met deze techniek. Het komt erop neer dat je je hand op de maag moet leggen en dan rustig in en uit ademen. Het is belangrijk dat je via de buik ademhaalt, d.w.z. dat bij het inademen de buik omhoog komt en bij het uitademen de buik terug naar beneden gaat.
Deze techniek heeft mij goed geholpen, het kost niets en toch is het efficiënt. Als ik het moeilijk heb, grijp ik er naar terug.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2010, 11:50
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Tof dat studenten nuttige tips kunnen krijgen voor hun blok- en examenperiode. En in het artikel staat een zeer eenvoudige en blijkbaar ook efficiënte manier om jezelf tot rust te brengen, waardoor je beter kan memoriseren, studeren,... Ik vind het wel goed dat zulke tips gepubliceerd worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2010, 17:28
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Dit is inderdaad zeer interessant en voor iedereen handig om te weten. Er zijn verschillende situaties uit de doeken gedaan waarbij deze techniek helpt; uitstelgedrag, stress, denken het niet te kunnen... Dit kan studenten zowel voor als tijdens hun examens helpen en dat is juist het interessante eraan. Ik vind het een leuk idee dat men hierover ook een artikel heeft gepubliceerd want dit is ten opzichte van de vaak negatieve berichtgevingen, ook nieuws voor studenten die dit nog niet wisten of hier echt iets mee zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.