actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2014, 16:08
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
"Vlaamse regering gaat echt niet de toegang tot het hoger onderwijs beletten"

"Vlaamse regering gaat echt niet de toegang tot het hoger onderwijs beletten"

Over het inschrijvingsgeld aan hogescholen en universiteiten is nog niets definitiefs beslist, maar de Vlaamse regering "gaat er echt niet voor zorgen dat mensen die het minder breed hebben geen toegang hebben tot het hoger onderwijs". Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) heeft dat vanmiddag gezegd tijdens zijn gastcollege aan de Universiteit Gent. .

De overheid doet zeer veel, er mag een bijdrage worden gevraagd van wie ervan geniet
Vlaams minister-president Geert Bourgeois

Het is stilaan traditie dat politicoloog Carl Devos voor zijn eerste les van het academiejaar een toppoliticus strikt. Vorig jaar kwam eerste minister Elio Di Rupo er zijn beleid verdedigen, nu was het de beurt aan Geert Bourgeois. Hij legde, daags na zijn Septemberverklaring, omstandig uit hoe de nieuwe Vlaamse regering niet enkel zal besparen, maar ook voor een omslag wil zorgen door de overheid meer terughoudend te maken. "We moeten meer vertrouwen geven aan de actoren op het terrein", klonk het. "Is dit een overheid die zich terugtrekt en dan maar aan de mensen zegt dat ze zich moeten engageren omdat er geen centen meer zijn? Neen."

"Overheid doet zeer veel"
In die context stelt zich de fundamentele vraag wat de burger moet betalen voor de publieke dienstverklaring, zei Bourgeois, en meer in het bijzonder voor het hoger onderwijs. "De overheid doet zeer veel, er mag een bijdrage worden gevraagd van wie ervan geniet." Hoe hoog het inschrijvingsgeld wordt, kon de minister-president niet zeggen, maar hij herhaalde wel dat minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) een bedrag dat oploopt tot 1.000 euro reeds uitgesloten heeft. .

"Niemand toegang ontzeggen"
Bourgeois benadrukte dat de Vlaamse regering niemand de toegang tot het onderwijs wil ontzeggen en het systeem van studiebeurzen wil behouden, waarbij aparte tarieven worden gehanteerd voor beursstudenten, bijna-beursstudenten en niet-beursstudenten. "Persoonlijk vind ik dit systeem van een gemengde kleine bijdrage beter dan werken met studieleningen. Dat laatste kan er eventueel nog bijkomen, maar kan niet als uniek systeem." Hij zei meermaals dat hij in de jaren zeventig zelf beursstudent was en dus een kind van de democratisering van het onderwijs.

De Gentse rector Anne De Paepe reageerde hoopvol op de uiteenzetting van Bourgeois. "Het beurssysteem is bij mijn weten nooit in vraag gesteld, maar ik heb vooral genoteerd hoe de minister-president een sterke Vlaamse regering wil. Ik hoop dat ze zich sterk toont bij het creëren van een constructief kader, bijvoorbeeld wat betreft de criteria voor het mogen organiseren van een opleiding. Nu worden aan vele instellingen dezelfde opleidingen georganiseerd, misschien kan dit meer interuniversitair?"

Actie van studenten
Voor de start van het gastcollege was er aan de ingang van de universitaire aula een actie van studenten die protesteerden tegen het optrekken van het inschrijvingsgeld. In de zaal zelf werd opgeroepen om op 2 oktober mee te gaan betogen. "Geen reactie had mij pas verbaasd", riposteerde Bourgeois. "Het behoort tot het wezen van de universiteit om kritisch te zijn." .

Bron: www.demorgen.be

Mening: Wanneer ik dit artikel lees, ben ik zowel voor als tegen de verhoging van het inschrijvingsgeld van hoge scholen. Enerzijds begrijp ik dat degelijk onderwijs geld kost. Studenten die van degelijk onderwijs genieten, kunnen op deze manier iets terug doen. Enkel zo blijft alles draaiende. Anderzijds worden de hoge scholen minder toegankelijk wanneer men het inschrijvingsgeld zal verhogen. Dan zouden enkel de meest begoeden een hogere studie kunnen volgen. Dit zou toch niet mogen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd September 2014, 17:16
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Persoonlijk vind ik dit artikel vrij vaag, in het ene artikel spreekt men over een inschrijvingsbedrag van 900 of 950 euro. Hier spreekt minister-president Bourgeois over "minder dan 1.000 euro", maar dat is nog steeds een forse verhoging in vergelijking met het huidige bedrag. Wanneer er een gezin is dat momenteel 600 euro moet betalen, kan deze kost snel verhoogd worden tot 900 euro. dit is maar liefst een verhoging van 300 euro, of 1/3de van het oorspronkelijke bedrag! Tegenwoordig is het niet voor elk gezin gemakkelijk om dit eventjes op tafel te leggen.

Gelukkig bestaat het systeem van de beursstudenten, maar ook zij zullen wellicht een verhoging meemaken van het inschrijvingsgeld. Ik vrees dat dit toch nog steeds een effect zal hebben op die mensen die het echt niet breed hebben.

Langs de andere kant begrijp ik ook dat er bespaard moet worden, maar waarom gaan ze besparen op het onderwijs? Kunnen ze het geld niet ergens anders halen of op andere manieren besparen? Bijvoorbeeld bij de mensen die op verschillende vlakken profiteren van de systemen van de overheid. Er zijn namelijk verschillende mensen die nog nooit gewerkt hebben (of misschien enkele jaren) in heel hun leven en gewoonweg leven van 'den dop' of andere inkomsten. Deze personen hebben (vaak) ook helemaal geen ziektes en profiteren gewoon van de huidige systemen die aanwezig zijn in België.

De studerende jeugd is momenteel net de toekomst voor ons land. Als ze meer vragen voor de inschrijvingen, zullen er minder hooggeschoolden studeren en ik verwacht dat dit toch een negatief effect zal hebben op de economie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.