actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2015, 09:17
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
"Voorzichtig met lanceren van juridische acties tegen Volkswagen"

Juridische acties naar aanleiding van het milieuschandaal bij het Duitse autonconcern Volkswagen moeten gebeuren met kennis van zaken en met duidelijkheid over de gevolgen van dergelijke acties. Dat heeft minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) gezegd na afloop van een ontmoeting met Denis Gorteman, CEO van VW-invoerder D'Ieteren, en Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van automobielfederatie Febiac. Peeters benadrukte dat Volkswagen in België goed is voor 8.600 directe banen.
Gisteren kondigde Peeters' partijgenote Joke Schauvliege aan dat ze als Vlaams minister van Natuur en Omgeving een rechtszaak gaat aanspannen tegen Volkswagen. Maar Peeters, vicepremier van de federale regering, neemt nu gas terug.

"Het probleem bij Volkswagen is ernstig, zeer ernstig, maar laat ons dit stap voor stap aanpakken en niet wild om ons heen slaan", aldus Peeters. Volkswagen komt tegen 7 oktober met een actieplan dat duidelijkheid moet brengen over concrete maatregelen om het probleem aan te pakken. "Laat ons daarom voorzichtig zijn met het lanceren van juridische acties en het actieplan van VW afwachten", zegt de minister.

Als minister van Economie en Werk is Peeters gevoelig voor de jobs die van VW afhangen. "We moeten ons er zeer goed van bewust zijn dat bij de VW-Groep in België 8.600 mensen werken. Het gaat om directe banen: 4.000 bij het dealernetwerk, 1.600 bij D'Ieteren en 3.000 bij Audi."

Eind deze week of begin volgende week zit Peeters opnieuw samen met de betrokkenen in het dossier. D'Ieteren beschikt vandaag immers nog niet over precieze cijfers van Volkswagen, zoals het exacte aantal wagens dat in België uitgerust is met sjoemelsoftware die emissietests manipuleert. Enkele dagen geleden maakte Peeters nog gewag van 500.000 wagens in België die mogelijk de software aan boord hebben.

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening:

Bij dit artikel vind ik het zeer moeilijk om te zeggen: 'ik ben eens' of 'ik ben oneens'. Het is een delicate kwestie waarbij je inderdaad moet oppassen welke stappen je onderneemt. Ik ben het zeker eens met minister Peeters dat we Volkswagen beter niet voor de rechter kunnen dagen want de jobs zijn van cruciaal belang. We hebben in het verleden al vaak genoeg meegemaakt wat er gebeurt als een autofabriek sluit in België. Langs de andere kant wil je ook niet dat grote multinationals met veel arrogantie gaan geloven dat niemand hen iets kan maken en dat ze perfect kunnen verdergaan met hun 'louche' praktijken.
Wat een goede oplossing is weet ik niet maar wachten op het actieplan van VW lijkt me wel een doordachte stap. Als dit actieplan niet tegemoet komt aan de verwachtingen kan men alsnog gerechtelijke stappen ondernemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.