actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Turkije
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2015, 20:19
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Paus Franciscus daagt Turkije uit: noemt Armeense volkerenmoord 'genocide'

Paus Franciscus heeft zondag in de Sint-Pietersbasiliek in Rome de moord op Armeense burgers een eeuw geleden een "genocide" genoemd. De paus dreigt daarmee zijn diplomatieke banden met Turkije te vertroebelen. Het is voor het eerst dat een paus publiek de moorden in Armenië een genocide noemt. Turkije heeft steeds volgehouden dat het om een burgeroorlog ging.

"Afgelopen eeuw hebben we drie grote tragedies zonder voorgaande gekend. De eerste, die wordt beschouwd als 'de eerste genocide van de twintigste eeuw' trof het Armeense volk, de eerste christelijke natie", aldus de paus, die daarvoor een document citeerde uit 2001 dat ondertekend was door paus Johannes-Paulus II en de Armeense patriarch.

"De twee anderen zijn die gepleegd door het nazisme en het stalinisme, en meer recent de uitroeiingen in Cambodja, Rwanda, Burundi en Bosnië."

De paus deed de uitspraken tijdens een herdenkingsmis voor de Armeense moordpartijen tussen 1915 en 1917, waarop ook de Armeense patriarch en president aanwezig waren. Hoewel paus Johannes Paulus de term gebruikte in een het document vele jaren geleden en Jorge Bergoglio het woord voor hij paus werd, meerdere malen in de mond nam, is het de eerste keer dat een paus het begrip publiek in de mond neemt.
Burgeroorlog, zegt Ankara

Bij de Armeense genocide vielen 1,5 miljoen doden. Ze is erkend door een twintigtal landen, waaronder België. Volgens Turkije echter gaat het om een burgeroorlog waarbij 300.000 tot 500.000 Armeniërs en evenveel Turken omkwamen.

Bron: www.knack.be

---

Mening: Tal van invloedrijke Armeniërs pleiten al jaren voor de erkenning van dit voorval als een genocide, gaande van Serj Tankian tot zelfs Kim Kardashian. Uiteindelijk grenst het aan het absurde om te kibbelen over de juiste technische benaming, het gedane leed en de gevallen slachtoffers blijven identiek.

Historici zijn zelf kennelijk ook verdeeld in verschillende kampen inzake dit voorval, het merendeel opteert voor de term genocide terwijl anderen dan weer voor het woord massamoord opteren. Bij mijn weten is de term genocide pas geïntroduceerd bij de wandaden van Hitler, bij gebrek aan een specifieke benaming voor zijn gehanteerde oorlogsmisdaden. Als gevolg hiervan kan ik dan wel begrip opbrengen voor landen die plots het etiket van genocide opgeplakt krijgen, jaren na de gepleegde feiten. Niettemin vrees ik toch wel dat de Turken zich destijds bezondigd hebben aan een genocide, welbepaald een massamoord met een tintje van etnische zuivering.

Het is ondanks dit alles wel gewaagd van de paus om deze woorden ook daadwerkelijk in de mond te nemen. Ik kan gerust begrijpen dat de Turken zich wellicht aangevallen zullen voelen. Anderzijds vind ik het respectloos van de Turken om jarenlang voet bij stuk te houden en weigeren om een misdaad uit het verleden te erkennen. Naties zijn vaak erg terughoudend in het toegeven van hun fouten, iets wat ik geregeld vrij infantiel vind in zijn essentie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.