actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2009, 13:10
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Dubbel zoveel klachten over graffiti

Dubbel zoveel klachten over graffiti
Het aantal graffitispuiters in ons land neemt ieder jaar toe. In steden als Antwerpen en Brussel wordt het aantal echte graffitispuiters op een duizendtal geschat. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

De politie kreeg vorig jaar 6.255 klachten binnen, meer dan een verdubbeling in vergelijking met het jaar voordien.

Op sommige plaatsen zorgt het gemeentebestuur voor de verwijdering van de graffiti. Anders draait het slachtoffer er zelf voor op. Slechts heel zelden worden graffitispuiters op heterdaad betrapt. De daders moeten dan betalen voor het weghalen van de verftekeningen en krijgen er een boete bovenop. De boetes kunnen oplopen tot enkele honderden euro.

'In sommige gevallen komt de familiale verzekering van de tagger tussenbeide om de kosten te betalen. Maar vaak gebeurt dat niet', zegt François De Clippele van Assuralia.

Bij de NMBS, een van de grootste slachtoffers, werd vorig jaar 726 keer graffiti aangebracht op treinen of gebouwen. De totale kosten voor de reiniging bedroegen ruim 1,5 miljoen euro. Het verwijderen van graffiti op een trein kan tot 7.000 euro kosten.

Bron: De Standaard, 19/11/09

Mening: Graffitispuiten op privé eigendommen vind ik echt niet kunnen. Het verwijderen van graffiti kost inderdaad handen vol geld. Het ergste vind ik dat, in de meeste gevallen, de daders hier niet voor opdraaien, maar de slachtoffers. Meestal zijn de spuiters van graffiti jeugdigen, dus misschien zou men op bepaalde plaatsen zoals bijvoorbeeld jeugdhuizen, plaatsen kunnen voorzien waar ze legaal kunnen spuiten. Dit zou jongeren misschien kunnen weerhouden om op privé eigendommen te spuiten. Anderzijds denk ik wel dat sommigen dit doen voor de ‘kick’ en dan heeft zulke legale muren ook geen zin. Het aanpakken van graffitispuiters lijkt me dus een erg moeilijke zaak.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2009, 13:23
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Inderdaad, zoals Sanne al aanhaalt geeft het vele jongeren een kick om graffiti te spuiten, net daar waar het verboden is. Maar heeft iemand al eens in Gent rondgelopen? Dit is ook een grootstad, maar van graffiti is amper sprake. Dit dankzij het geweldige initiatief van de stad genaamd 'Het graffitistraatje'. Dit is een lange steeg, waar jongeren graffiti mogen spuiten zoveel ze willen! En ze moeten ook niet vrezen voor een 'reeds bekladde muur' want de gemeente verwijdert maandelijks de vorige graffitiprenten. Misschien moeten andere gemeenten dit voorbeeld maar eens volgen! Het zou hen vele euro's besparen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2009, 20:38
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Wink besparen?

ik denk niet dat de gemeenten er veel euro's mee zouden besparen want zoals in het artikel staat draait niet altijd de gemeente op voor de kosten maar de inwoners zelf en als ze elke maand die muren schoonmaken kost toch wel wat geld voor de gemeenten. Maar langst de andere kant vind ik het wel een goed initiatief. De vraag is alleen waar in brussel of antwerpen kun je dit doen die steden zijn gewoon overbevolkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.