actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2009, 17:31
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
53-jarige zwarte Amerikaan 29 jaar na feiten geëxecuteerd

In Tennessee werd gisteren de doodstraf uitgevoerd bij Cecil Johnson. Deze 53-jarige zwarte Amerikaan kreeg een dodelijke injectie toegediend, 29 jaar nadat hij een drievoudige moord zou gepleegd hebben. Dat heeft het infocentrum over de doodstraf meegedeeld. Johnson bleef tot het einde volhouden dat hij onschuldig is.

De uitvoering van zijn doodstraf had vlak voor zijn dood nog een hoog oplaaiende discussie veroorzaakt in het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten over de vraag of iemand zo lang na zijn veroordeling nog geëxecuteerd kan worden.

Geen bewijzen
Nochtans had de hoogste rechtsinstantie het laatste verzoek om genade van de veroordeelde geweigerd. Om genade te krijgen moeten minstens vier van de negen rechters akkoord gaan. De progressieve rechter John-Paul Stevens was niet tevreden met deze gang van zaken. Hij vindt het onmenselijk om iemand zo lang na zijn veroordeling nog effectief te executeren.

Hij herinnerde er ook nog aan dat er geen materiële bewijzen waren tegen Cecil Johnson in die drie moordzaken ondanks jarenlang onderzoek. De conservatieve rechters lachten de vraag van Stevens weg. In gemiddelde omstandigheden moet een ter dood veroordeelde in de Verenigde Staten twaalf jaar wachten op zijn lot.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...xecuteerd.dhtml

Mening: Ik weet niet goed wat ik hierop moet zeggen. Ze weten namelijk niet zeker of hij de moordenaar is. Ze gaan ook niet zomaar iemand aanhouden of erger nog opsluiten dus daarom geloof ik toch wel dat hij de moordenaar is. Ik vind niet dat deze mensen nog recht hebben op leven, zoals er staat dat een ter dood veroordeelde 12 jaar moet wachter op zijn lot. Ze moeten hen hetzelfde aandoen dan wat zij iemand anders aangedaan hebben en dat moet onmiddellijk gebeuren!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2009, 19:13
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Citaat:
Johnson bleef tot het einde volhouden dat hij onschuldig is

Citaat:
geen materiële bewijzen waren tegen Cecil Johnson in die drie moordzaken ondanks jarenlang onderzoek


Deze twee zinnen in het artikel bewijzen dat de executie onterecht was. Er zijn geen materiële bewijzen, wat betekent dat de beklaagde in principe nog onschuldig kan zijn. Wat is er erger dan als onschuldige persoon ter dood veroordeeld te worden? Ik vind dit niet kunnen. Zelfs de doodstraf in het algemeen vind ik onacceptabel. De doodstraf is immers een goedkopere oplossing dan levenslange opsluiting. Maar als je als staat of overheid instemt met de doodstraf, maakt dat van jezelf ook geen moordenaar?
Ik hoop echt dat in de toekomst deze (dode) man onschuldig blijkt te zijn, dat de Amerikaanse overheid eens met de feiten op haar neus gedrukt wordt. Want de doodstraf is onomkeerbaar...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.