actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2012, 13:38
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Taboe op melden seksueel kindermisbruik wankelt

Taboe op melden seksueel kindermisbruik wankelt
maandag 07 mei 2012

Het aantal preventieve meldingen van seksueel kindermisbruik neemt toe. Dat meldt Child Focus, de stichting voor vermiste en seksueel uitgebuite kinderen.

Het aantal dossiers bij Child Focus nam toe van 331in 2010 tot 534 vorig jaar. De stichting schrijft de stijging toe aan de onthullingen van het historisch misbruik binnen de katholieke kerk, die tot een grotere alertheid zou geleid hebben.

Sinds die onthullingen is er een vervijfvoudiging van het aantal preventieve oproepen van seksueel kindermisbruik. In 2011 kreeg Child Focus 203 preventieve meldingen, tegenover 41 in 2010. 'De ruchtbaarheid die aan het seksueel misbruik werd gegeven, heeft een positief effect gehad. Het taboe raakt stilaan doorbroken', legt algemeen directeur Heidi De Pauw maandag uit op de voorstelling van het jaarrapport van de stichting.

Child Focus vermoedt dat de maatschappelijke aandacht meer mensen ertoe heeft aangezet om hun vermoedens of kennis van seksueel misbruik te melden. Vorig jaar gebeurde 37 procent van de meldingen door de moeder, 16 procent door de vader, 16 pct door een ander familielid. 24 procent van de meldingen gebeurde door een buitenstaander en 7 procent door het slachtoffer zelf.

Vorig jaar noteerde de stichting ook een stijging in het aantal dossiers van weggelopen jongvolwassenen (18 tot 24 jaar), van 10 in 2009 naar 45 in 2010 en 74 in 2011. Een verdwijning in die leeftijdscategorie was soms echter ook de voorbode van een wanhoopsdaad. In 2011 maakten 5 op de 74 verdwenen jongvolwassenen een einde aan hun leven.

Bron: De Standaard

------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik vind het een zeer goede zaak dat het taboe rond kindermisbruik stilletjes aan doorbroken geraakt. Ik denk dat vele mensen voor heel het gedoe rond het misbruik binnen de katholieke kerk, dachten dat het beter was om vermoedens rond seksueel misbruik niet melden uit angst voor de gevolgen. Ik hoop dat mensen hier veel opener in zullen worden, zodat de daders sneller gevat zullen worden en het misbruik in de toekomst zal dalen.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 7th May 2012 om 13:48.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2012, 19:00
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik vind het ook echt een zeer goede zaak dat het taboe wat begint te verdwijnen. Op deze manier zullen veel meer daders gevat kunnen worden want dit gebeurt nu echt nog veel te weinig.
Nu zijn de feiten vaak verjaard alvorens de dader gevat wordt en dat is een erg pijnlijke zaak. Het is dus enorm belangrijk dat slachtoffers of personen uit de omgeving onmiddellijk aangifte doen.
Hopelijk blijven de cijfers stijgen en raakt het taboe helemaal doorbroken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2012, 23:15
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Jammer genoeg gaat het niet altijd om het taboe dat het slachtoffer tegenhoudt om aangifte te doen.
Vaak gaat het om een familielid dat zou moeten worden aangegeven en ik kan me heel goed voorstellen dat je de andere familieleden wil sparen.
Het is alleszins wel een grote verbetering dat het taboe hierrond begint te verdwijnen, maar er zijn nog steeds andere drempels te overbruggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.