actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2013, 08:02
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
‘Seks met wederzijdse toestemming filmen is geen aanranding van eerbaarheid’

Zonder medeweten van de partner opnames maken van seks met wederzijdse toestemming vormt geen aanranding van de eerbaarheid. Dat blijkt uit een arrest van het Hof van Cassatie van 27 november.

Christophe M., vandaag 48 jaar, had tussen augustus 2005 en juli 2007 zijn seksuele betrekkingen gefilmd zonder dat zijn partners, sommigen onder hen gehuwd, dat in de gaten hadden. Het is pas toen een van hen de camera opmerkte en cassettes kon bemachtigen, dat de poppen aan het dansen gingen. Verschillende vrouwen dienden een klacht in tegen Christophe M.

Het parket-generaal van Bergen vond dat de man zich moest verantwoorden wegens aanranding van de eerbaarheid. Hij werd veroordeeld tot een jaar cel met uitstel.

Zijn advocaat, Frank Discepoli, maakte de zaak vervolgens aanhangig bij het Hof van Cassatie. Volgens het Hof kon Christophe M. niet schuldig geacht worden aan aanranding van de eerbaarheid omdat, zelfs zonder fysiek contact, het misdrijf van de aanranding van de eerbaarheid vereist dat de eerbaarheid van het slachtoffer aangetast is door de daad of dat het slachtoffer niet de mogelijkheid had om te ontsnappen.

‘Er waren eerder al beslissingen in dergelijke zaken getroffen maar nooit op het niveau van het Hof van Cassatie’, aldus een tevreden Discepoli.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131203_00870635

Mijn mening: Ik ben van mening dat opnames maken van seksueel contact, zonder medeweten van de partner, bestraft zou moeten worden. Na enkele wilde nachten kan dit soort beeldmateriaal belastend zijn voor beide partijen. Zoals in het artikel staat vermeld waren enkele vrouwen gehuwd. Christophe M. had dus alle kans om deze vrouwen te chanteren met het beeldmateriaal. Dat deed Christophe echter niet. Waarvoor hij het beeldmateriaal gebruikte, wordt niet concreet vermeld in het artikel. Vreemdgaan doe je niet, dat hoort niet. Ik kan me voorstellen dat het wat 'te warm' werd voor deze vrouwen en dat ze vanuit die overtuiging klacht hebben ingediend. Dat dit niet behoort tot de schending van de eerbaarheid stel ik in vraag. Ik beschouw dit eerder als een misbruik dan als een legale manier om herinneringen op te halen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.