actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2014, 18:54
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Hoge tarieven voor bellen, sms’en en mobiel internet in buitenland verdwijnen

In de toekomst mag het in het buitenland niet meer duurder zijn om te bellen en te sms’en dan thuis. Ook opzoekwerk op internet valt onder de afschaffing van de roamingtarieven. Het Europees parlement wil er tegen 2016 vanaf.
Het Europees Parlement stemde donderdag over het zogenaamde ‘telecompakket’. Daar moet wel nog een compromis over geworden met de lidstaten. Het telecompakket gaat niet alleen over roaming, maar ook over de ‘netneutraliteit’.

‘Netneutraliteit is als het ware de antidiscriminatiewet voor dataverkeer’, legt Europees parlementslid Kathleen Van Brempt (SP.A) uit. ‘Zonder netneutraliteit ontstaat het risico dat derden bepalen welke informatie de bevolking wel of niet bereikt. Dat zou onaanvaardbaar zijn voor een Unie die haar burgers een vrij recht op informatie garandeert.’

Het principe van de netneutraliteit is dat internetproviders alle data gelijk behandelen en bedrijven geen voorrang geven op het internet.

De telecomwetgeving is een voorstel van Europees commissaris voor Digitale Agenda Neelie Kroes. ‘Met deze instemming speelt de EU in op de behoeften van de burgers’, aldus de Nederlandse Kroes. ‘En daar draait de EU om: het verwijderen van belemmeringen om het leven makkelijker en minder duur te maken.’

De goedkeuring door de lidstaten wordt over de verkiezingen van mei heen getild. Naar alle verwachting zal er tegen eind dit jaar een akkoord zijn.

Bron: De Standaard

Ik ben van mening dat dit een grote vooruitgang is. Ik heb de laatste jaren de indruk dat Europa al stappen heeft gezet richting lagere tarieven. Zo herinner ik me nog het jaar 2008 waar het 75 eurocent (!) kostte om 1 sms te sturen naar België... Nu betaal ik in het buitenland voor een sms evenveel als wanneer ik die vanuit België verstuur, namelijk 10 cent. Internet is echter nog wel duur in het buitenland, al zijn de prijzen ook wel gedaald.
Het zou pas echt een enorme verbetering zijn als je je data- en smsbundel die je in België koopt ook in heel Europa kan gebruiken. Dan zou je in het buitenland ook gebruik kunnen maken van dat sms'en en data pakket waarvoor je betaalde in België.
Als je bijvoorbeeld in Oostenrijk aan het wandelen bent en je zoekt een leuk restaurant, of je bent de weg kwijt en je wilt je smartphone raadplegen. Dan betaal je heel veel aan datakosten. Als je je bundel op zo'n momenten zou kunnen gebruiken zou dat heel wat voordelen met zich meebrengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2014, 20:56
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Dit is inderdaad een enorm grote vooruitgang. Ik vind ook dat alle tarieven in de EU gelijk moeten zijn, waarom zijn we anders een Unie? Het zou discriminatie zijn voor verschillende EU-burgers. Mensen die vaak reizen voor het werk of dergelijke blijven in de kou staan en moeten extra betalen. Dit zou niet eerlijk zijn. Dit laat ons zien waarom we een Unie zijn. Als we op vakantie gaan, is het ook leuk om te weten dat de sms'jes of bellen niet meer zo duur is om eens een belletje naar huis te laten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 13:26
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
De providers moeten wel iets doen op populair te blijven. Als je in bezit van een smartphone bent kan je via enkele programma's, eerder apps genoemd, gratis met elkaar bellen en zelfs berichten versturen. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een internet verbinding. Als je op hotel gaat of zelfs naar een camping is er bijna altijd WIFI beschikbaar. Uiteraard blijf je niet de hele dag op hotel maar toch is dit een zeer interessante vervanging. Mijn provider heeft zelf al een goede regeling gemaakt waardoor ik hetzelfde tarief betaal. Normaal betaal ik voor sms-berichten niets.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 20:39
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Vele dingen zijn gelijk, open grenzen,... Maar ook veel dingen verschillen. Als de super hoge tarieven hier al in belgie. Moeten we ook eens super hoge tarieven betalen in buitenland. Wij zijn al het land met de hoogste tarief kosten van heel de EU. Het zal helpen voor ons Belgen dat de tarieven in het buitenland zouden verlagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.