actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2014, 17:21
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Duitsers hebben recht op minimumloon van 8,50 euro

Duitsers hebben recht op minimumloon van 8,50 euro
02/04/2014

Concreet geldt dan vanaf 1 januari een wettelijk minimumloon van 8,5 euro bruto per uur voor alle werknemers in heel Duitsland. Uitzonderingen zijn er enkel voor langdurig werklozen die een job vinden, en dit voor zes maanden, voor jongeren onder de 18 jaar en stagiaires. Tot 2016 zijn bovendien uitzonderingen mogelijk voor die sectoren die al lagere minimumlonen hadden afgesproken.
Volgens de Duitse minister van Werk Andrea Nahles betekent het akkoord dat vier miljoen mensen eindelijk het loon krijgen dat ze verdienen.

De invoering van een minimumloon was een van de grote politieke doelstellingen van de Duitse sociaaldemocraten tijdens het coalitieoverleg met de christendemocraten. Kanselier Angela Merkel toonde zich bij de verkiezingsstrijd tegenstander van het wettelijk minimumloon, maar moest toegeven om de coalitie met de sociaaldemocraten te kunnen bezegelen.

Duitsland kende tot op vandaag enkel sectorale minimumlonen.
BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140402_01051870

Mening: Ik vind het persoonlijk positief dat men een minimumloon heeft ingevoerd. Ik vind dit vooral een goede zaak voor de mensen die minder verdienen dan hun productiviteit. Ik denk dat het belangrijk is dat je als bedrijf werkt aan het welbevinden van je werknemers. Gelukkige en gezonde werknemers presteren beter. Naar mijn mening is het daarom belangrijk dat een werknemer een loon ontvangt dat in verhouding is met zijn productiviteit. Daarnaast is het ook belangrijk dat de werknemer een leefbaar loon ontvangt, zodat men toch op zijn minst aan zijn basisbehoeften kan voldoen. Uiteraard zijn er ook nog wel andere aspecten om je goed te voel op je werk zoals bijvoorbeeld de groepssfeer.
Anderzijds zijn er volgens mij ook wel enkele nadelen aan verbonden. Bedrijven willen hun producten immers tegen een zo laag mogelijke prijs produceren.
Voor hen zal dit dus een hele aanpassing zijn als ze steeds gewend zijn geweest om een lager loon uit te betalen. Volgens mij riskeer je hierdoor ook wel dat bepaalde bedrijven hun productieproces gaan delokaliseren. Deze maatregel zou ook wel gevolgen kunnen hebben op de werkloosheid, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 2nd April 2014 om 18:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.