actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2011, 17:37
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
Steeds meer geweld met messen in Antwerpen

(Belga) De voorbije twee jaar is in Antwerpen het aantal criminele feiten waarbij een mes werd gebruikt met meer dan 20 procent gestegen. Het gaat vooral om diefstal en bedreigingen. Dat meldt Vlaams Belang op basis van cijfers die de partij opvroeg bij de politie.

Uit de cijfers blijkt dat er in Antwerpen de voorbije drie jaar 473 criminele feiten werden gepleegd waarbij een mes werd gebruikt. In 2009 viel een sterke stijging te merken (26,8 procent). De voorbije twee jaar samen gaat het nog steeds om een stijging van meer dan 20 procent. Messen worden voornamelijk gebruikt bij diefstal gewapenderhand (41 procent), bedreigingen (23 procent) en opzettelijke slagen en verwondingen (21 procent). Opvallend is dat één op de vijf daders minderjarig blijkt te zijn. Vlaams Belang merkt voorts op dat 41 procent van de daders een vreemde nationaliteit heeft. De partij pleit voor een zerotolerantiebeleid en automatische vervolging ten aanzien van het bezit en het gebruik van messen. Concreet zou er een doorgedreven preventiecampagne moeten komen in het onderwijs en uitgaansleven, maar volgens Vlaams Belang zijn ook metaaldetectoren aan de ingang van discotheken en bepaalde scholen wenselijk. (LEE)

Bron : Knack

Mening : De laatste 2 jaren is het gebruik van messen bij overvallen in Antwerpen met 20% gestegen. Vlaams Belang merkt op dat 41% van de daders een vreemde nationaliteit heeft ... Dus daaruit concludeer ik dat de meerderheid (59%) van de daders Belgen zijn. Het ergste vind ik dat 20% van deze daders minderjarig zijn! De voorgestelde preventiecampagne in het onderwijs vind ik een goede oplossing maar dan moet deze preventiecampagne wel aangereikt worden voor de leerlingen de leeftijd van 18 bereikt hebben want daarna zijn ze niet meer schoolplichtig. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld dat een leerling die geboren is in februari en in het zesde middelbaar zit, de school ook dan kan verlaten. Iemand die 1 of 2 keer is blijven zitten wordt zelfs al 18 in het vierde of vijfde middelbaar. Bij gevolg heeft deze leerling zelfs geen middelbaar diploma. De kans op werk verlaagt en de kans om in de 'criminaliteit' te belanden verhoogt. De voorgestelde oplossing hiervoor is ook campagnes te voeren in het uitgaansleven maar ik denk niet dat een discotheek de meest geschikte plaats is om schoolpraat te verkopen. Een meer geschikte oplossing vind ik een bezoek aan de gevangenis/politie e.d. om te laten zien hoe het er in de realiteit aan toe gaat. Als men gaat beginnen met metaaldectectoren in Antwerpse scholen te plaatsen denk ik dat het vertrouwen helemaal verloren gaat en elke leerling zich gecontroleerd en geviseerd voelt en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2011, 18:10
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Enerzijds vind ik metaaldetectoren aan de schoolpoorten wel een zeer drastische beslissing. Maar anderzijds biedt het wel zekerheid dat de leerlingen geen messen of andere steekwapens bij zich hebben. Naar waar Vlaamse belang wil, ben ik niet mee akkoord. 41% kunnen vreemdelingen zijn, maar dit neemt niet weg dat het Belgen zijn, ook al hebben ze een andere huidskleur. Sensibiliseringscampagnes zijn niet enkel voor 18 jarigen geschikt. Steeds meer (jonge!) jongeren hebben wapans bij zich. Ik vraag me vooral af waar ze deze wapans vandaan halen. Net zoals sigaretten en alcohol, kan elke 13jarige aan een wapen komen in een winkel zonder dat de verkoper zich vragen stelt. Hierop moet mijns inzien meer controle op komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.